29 september 2020

Boken "Understanding Deviance in a World of Standards" presenterades under ett forskningsseminarium online vid IEI. Boken undersöker varför företag, medvetet eller omedvetet, avviker från standarder. Något som i slutändan kan leda till exempelvis olyckor som flygkrascher eller svåra missförhållanden för anställda.

En kortare version av seminariet, som hölls på engelska, kan ses här:

Undersöker avvikelse från standarder

"Understanding Deviance in a World of Standards", redigerad av Andrea Fried, docent i företagsekonomi vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI), undersöker standarder som ett globalt fenomen som påverkar de flesta branscher och sektorer. Boken utforskar under vilka förhållanden som olika typer av avvikelser från standarder förekommer.

Kan få ödesdigra konsekvenser

Bland annat har författarna studerat mjukvaruutvecklare i fallstudier för att få en förklaring till varför företag avviker från standarder. I dessa fall kan avvikelser få konsekvenser som flygplanskrascher eller brott mot miljöstandarderna för bilutsläpp.

Bild på framsidan av boken Framsidan på boken "Understanding deviance in a world of standards".

– Boken är väldigt intressant ur många olika perspektiv. Ämnet ligger också nära min egen forskning, säger Solmaz Filiz Karabag, docent i projekt, innovation och entreprenörskap vid LiU, under seminariet.

Avgörande för innovation

Karabag tar på seminariet upp att även individer och universitet ibland bryter mot forskningsintegriteten. Vidare diskuteras bokens perspektiv, att organisatorisk avvikelse inte bara innefattar manipulation av standarder. Avvikelse från standarder kan nämligen också vara avgörande för innovation och lärande.

"Understanding Deviance in a World of Standards"

Redigerad av Andrea Fried

Bidragsgivare