22 juni 2020

Är det så att fysiska miljöer på allvar kan stimulera innovativa processer? Den frågan har fängslat inredaren Linnéa Stark och forskaren Per Frankelius i flera år. Nu inleds ett forskningsprojekt i ämnet inom ramen för innovationsplattformen Agtech 2030.

John Deere Future Center.
Företaget John Deere skapade förra året en temporär fysisk miljö benämnd ”Future Technology Zone”. Här fanns nio prototyper fokuserade på automatisering, elektrifiering och artificiell intelligens. Förutom de fysiska föremålen och digitala visualiseringsskärmar präglades rummet av extrem design. Vidare fanns personer på plats för att diskutera innovativa koncept med framtidens samarbetspartners och användare. Fotograf: Per Frankelius

Innovativa företag som IBM, John Deere, Disney, 3M, Kramp, Google, Claas och Apple har en sak gemensamt: De investerar i fysiska miljöer för att stimulera innovation. De inser också att innovation handlar både om utveckling och om att få användare att dra nytta av nya koncept.

IBM Research i Zürich.IBM Research i Zürich ligger bakom storartade innovationer varav två givit dem Nobelpriset. De satsar på sin fysiska miljö, både utvecklingsmiljö och ett visionscentra. Foto IBM

Kreativ kommunikation

En viktig sak i sammanhanget är hur den fysiska miljön kan underlätta kreativ kommunikation kring idéer inklusive den interna marknadsföringen av dem.

– Jag tror många kan vittna om hur svårt det kan vara för innovatörer att kommunicera sina idéer internt och få företaget att satsa på just deras idéer. Därför kan det vara bra att inreda med mycket kommunikationsverktyg som stödjer medarbetare i innovationsprocessen, säger Linnéa Stark.

Företag som siktar på global framgång behöver storartade innovationer. Det är därför inte konstigt att vi ser fysiska innovationsmiljöer växa fram runt om i världen. Det handlar om miljöer för produktutveckling men också om miljöer där innovation kan upplevas av såväl medarbetare som exempelvis framtida kunder. Ibland benämns sådana upplevelsebyggnader innovationscentra.

– Innovationscentra kan handla om inspirerande miljöer där nya produkter och koncept visualiseras med aptitlig inredning och modern teknik, men det kan också handla om temporära miljöer såsom montrar på mässor, säger Frankelius.

– Vi planerar för enkätundersökningar och djupintervjuer med företag i olika branscher men vi kommer också implementera kommunikationsverktyg och testa dem i riktiga miljöer, säger Linnéa Stark.

– Baserat på människans behov kommer i detta projekt att konkretiseras ett antal kriterier på fysiska miljöer för att stödja innovativa processer”, avslutar Linnéa Stark.

Projektet är ett samarbete mellan House by Stark AB, Väderstad AB, Sankt Kors Fastighets och Linköpings universitet.

Kontakt:
Linnéa Stark
0768-998868
linnea@housebystark.com

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Kvinna utomhus, helbild.

Linda Carlsson blir ny kommunikationsdirektör

Linköpings universitet har utsett Linda Carlsson till ny kommunikationsdirektör. Hon kommer närmast från Universitets- och högskolerådet, UHR

En grupp unga tittar på en datorskärm

Blandad skolmiljö gynnar alla elever

Mer mångfald och mindre segregation i skolan kan höja ambitionerna för alla elever. En skola där barn med olika bakgrund går tillsammans kan också minska negativa effekter av socioekonomiska skillnader.

Specialbyggd kuvös och miljoner till barnmedicinsk forskning

Inköp av en specialbyggd kuvös som kan användas vid undersökningar av för tidigt födda och bidrag till sex nya forskningsprojekt. Det är några exempel på forskning som får bidrag från Joanna Cocozzas stiftelse år 2024 .