22 augusti 2024

Strimman är tillbaka med ett nytt spännande program. Den här säsongen bjuder LiU-professorerna Gustav Tinghög och Daniel Västfjäll in gäster till samtal, en form av ”live-forskning”, om hur vi fattar beslut i föränderliga tider.

Gustav Tinghög
Gustav Tinghög leder nya säsongen av Strimman tillsammans med LiU-kollegan Daniel Västfjäll. Thor Balkhed

– Det ska bli superkul att testa något nytt och annorlunda. Vi ska försöka göra forskning kul och intressant för andra – men också för oss själva, säger Gustav Tinghög, professor i nationalekonomi.

Öppna samtal

På scenen har han sällskap av Daniel Västfjäll, professor i kognitiv psykologi, och med greppet ”live-forskning” hoppas de få till intressanta och öppna samtal.

– Det ska vara okej att spekulera och reflektera både om framtid och dåtid. Det ska vara okej att ha olika åsikter och ha fel, helt enkelt. Det finns inget färdigt manus utan det är lite som live-tv, det kan hur bli bra som helst och hur uselt som helst. Oavsett ska det bli väldigt spännande och förhoppningsvis intressant och roligt även för publiken, säger Gustav Tinghög och skrattar.

Just nu lever vi i en tid med stora samhällsutmaningar som krig, inflation, klimatförändringar och snabb teknikutveckling. Temat för årets säsong av Strimman är beslutsfattande i en föränderlig tid

– Vi vill få till samtal om samhällsrelevanta fenomen och beslutsfattande. Och beslutsfattande är svårt, såväl psykologiskt som filosofiskt och ekonomiskt.

Mix av gäster

De olika kvällarna kommer att beröra frågor om ekonomi, politik, forskning, AI och välfärdssamhället. Gustav Tinghög är mycket nöjd med de gäster och experter som kommer att delta under samtalen. Bland annat kommer förre statsepidemiologen Anders Tegnell, LiU:s rektor Jan-Ingvar Jönsson och mångårige politikern Lars Stjernkvist.

– En härlig mix av personer från akademin och personer som inte har en akademisk bakgrund. Vi försöker få till samtal som är grundat i verkligheten och det kan bli så jäkla tråkigt om det bara är forskare som pratar med varandra. Vi vill gärna ha två personer som kanske inte förstår varandra, säger Gustav Tinghög.

Strimman, som funnits i över 40 år, arrangeras av Filosofiska fakulteten vid Linköpings universitet. Samtliga tillfällen äger rum på Huvudbiblioteket, Östgötagatan 5 i Linköping. Första samtalet äger rum 18:e september kl 17.30-18.45. Ingen anmälan behövs och det är fri entré.

Det här är Strimman