06 juni 2023

I början av 2000-talet var Mike Helber hyllad stjärna i Linköping HC och nyexaminerad ekonom från Linköpings universitet. När LiU och LHC drygt 20 år senare arrangerar LINHAC, världens största konferens om hockeyanalys, är han moderator för flera paneldebatter.

En person står i en korriodor.
Mike Helber, som tog examen vid LiU 2002, leder majoriteten av paneldebatterna under LINHAC. Marcus Nyenger

– Ett perfekt exempel på när ett universitet och ett lokalt idrottslag samarbetar på bästa sätt. Som jag ser det är det en fördel för Linköping HC att det finns personer på LiU som är intresserade av det, säger Mike Helber.

Första kursen på engelska

Han kom till Linköping i början av 1990-talet från USA. Då hade han en kandidatexamen från Ann Arbor University i Michigan och sökte ett hockeyäventyr många mil hemifrån. Han blev snabbt en kultspelare i Linköping HC – men efter fyra år hade han mer eller mindre bestämt sig för att flytta hem igen. LHC ville annorlunda och tyckte att han skulle fortsätta att lira hockey här och läsa till civilekonom. Så blev det också.

– En fantastisk tid. Här fick jag nästan vara helt anonym från hockeyn i nästan sex år. Det är en sådan häftig plats att vara på där en massa unga människor samlas. Det har hänt väldigt mycket sedan jag tog examen, med alla nybyggnationer, men korridorerna här ser nästan exakt likadana ut, säger han och sveper med armen i B-huset.

Mike Helber tog examen 2002. Han minns den sista kursen mycket väl – av flera olika anledningar.

– Den var på engelska! Culture and management hette den och det var den första kursen som var på engelska på Linköpings universitet. Helt otroligt när man tänker efter, nu är väl nästan alla kurser på engelska? Deltagare i en föreläsningssal.LINHAC lockade deltagare från ett tiotal länder till LiU. Foto Marcus Nyenger

Konkret och enkel

Efter spelarkarriären var Mike Helber klubbdirektör i LHC i drygt tio år innan han blev hockeyexpert på Cmore. I dag är han vd på Linköpingsbolaget Biototal och licenserad spelaragent. När Linköping hockey analytics conference, LINHAC, nu genomförs för andra året på LiU (i år som ett hybridevent med nära 100 deltagare från ett tiotal länder) agerar han moderator vid fyra av fem paneldebatter. Datadriven analys och visualisering växer så det knakar. I dag analyseras i stort sett allt som händer både på och utanför på isen hos elitklubbarna.

– Vi måste alla ta till oss att AI kommer att finnas och påverka vår vardag. Idrott är ett ställe där man kan prova sig fram på ett bra sätt eftersom den är så konkret och enkel att mäta. Det är vinst eller förlust. Det är mål eller inte mål.

– Det ska bli jättespännande att få leda debatterna. Jag känner många i branschen och i panelerna, men jag är oberoende och kan ställa neutrala frågor. För man ska komma ihåg att det är ett race just nu, precis som alltid när det gäller ny teknik, om vem ska få tillgång till data, bilder och allt annat för att bli störst på den här marknaden, säger Mike Helber.

Sedan 2017 har en forskargrupp vid LiU intresserat sig för det som kallas sports analytics och sedan några år tillbaka ges även ämnet som en fristående sexpoängskurs. Gruppen leds av Patrick Lambrix och hans kollega Niklas Carlsson, biträdande professor på IDA. Det är de som tillsammans med främst Mikael Vernblom, målvaktstränare i LHC, som ligger bakom LINHAC.

– Det är superbra att de samarbetar, säger Mike Helber.

LINHAC äger rum på LiU och digitalt 7-9 juni 2023.