19 maj 2022

Wen Zhong, är en av de första fellows i SciLifeLab and Wallenberg National Program for Data-Driven Life Science (DDLS) som har rekryterats till LiU. Nu ska hon utöka sin forskargrupp. "Vi söker en entusiastisk postdoktor som är dedikerad till området datadriven precisionsmedicin och systembiologi", säger Wen Zhong.

illustration av dna, molekyler och läkare med handdator.
Stor satsning på datadriven life science-forskning i Sverige. ipopba

Ett postdoktorsstipendium inom området bioinformatik och systemmedicin finns vid Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper (BKV), Linköpings universitet. Tjänsten innebär ett arbete i en samverkande miljö av doktorander och postdoktorer, forskningsingenjörer och erfarna kliniker.

Wen Zhong, är en av de första fellows i SciLifeLab and Wallenberg National Program for Data-Driven Life Science (DDLS) som har rekryterats.

Vad kan detta postdoktorsstipendium leda till?

- I projektet kommer kandidaten att fokusera på konstruktionen av flerskaligt nätverk för molekylär hälsa och sjukdomar med användning av både interna och allmänt tillgängliga datauppsättningar och utveckla AI-baserade analytiska infrastrukturer för att informera precisionsmedicinbaserat beslutsstöd, förklarar Wen. Wen ZhongWen Zhong

Hur är detta stipendium kopplat till SciLifeLab-Wallenberg DDLS Postdoctoral Fellow-programmet?

- Tjänsten är en del av DDLS-programmet. Programmet är ett 12-årigt initiativ finansierat med totalt 3,1 miljarder SEK från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Syftet med programmet är att rekrytera och utbilda nästa generations forskare inom datadriven life science och att skapa globalt ledande beräknings- och datavetenskapliga förmågor inom life science i Sverige.

Vad är din roll, Wen?

Med cirka tio års erfarenhet av datadriven precisionsmedicin och systembiologi fokuserar mitt forskarteam främst på integrationen av multiomics, samspelet mellan genetik och fenotyper samt utveckling av datadrivna strategier/verktyg för precision. Som teamledare och passionerad handledare kommer jag att vara dedikerad till att utveckla teammedlemmarna till tvärvetenskapliga experter på hög nivå inom huvudområdet datadriven precisionsmedicin.

Vem ska ansöka?

Vi söker en entusiastisk postdoktor som är dedikerad till området datadriven precisionsmedicin och systembiologi. Dokumenterad erfarenhet av genetik, multiomics-analyser och systematiska bioinformatiktekniker är meriterande. Goda programmeringskunskaper (Python/R) och en gedigen utbildning i datautvinning eller maskininlärning är starkt föredragna. Vi välkomnar en kreativ, självmotiverad och proaktiv lagspelare att gå med i forskargruppen.

Varför är detta stipendium viktigt tycker du?

SciLifeLab-Wallenberg DDLS National Program erbjuder en unik möjlighet för unga forskare. Unga stipendiater som deltagit i programmet kommer att få systematisk utbildning och nätverksmöjligheter i SciLifeLabs forskarskola om datadriven life science. Projektet kommer också att tillhandahålla en mängd olika internationella och nationella forskningssamarbeten för att utveckla kandidaten som en oberoende akademisk medborgare.

Läs mer om hur du ansöker på den engelska versionen av den här artikeln här.