04 december 2023

När våra konferenser tyvärr ställdes in i höstas hade flera av dem som anmält sitt intresse för medverkan börjat förbereda föreläsningar och presentationer. Nu har vi erbjudit möjligheten att dela med sig av undervisningen med en inspelad presentation. 

Bild på händer, gem och en skiss.

Då vi tvingades ställa in våra konferenser hade många redan börjat förbereda för sin medverkan. Flera av dem har tackat ja till att dela med sig av en inspelad presentation och på så vis vill vi ge dig som skulle ha kommit på någon av våra konferenser en möjlighet att få inspiration och nya idéer kring teknikundervisning.

Vi har lagt ut två presentationer som du kan ta del av på vår sida Lärresurser.

Roger Andersson och Kicki Engholm vid Mälardalens universitet berättar om Teknik och estetik - ett projekt inom grundlärarutbildningen:

Här beskrivs hur de inom grundlärarutbildningen genomför ett teknikprojekt där både estetik- och tekniklärare genomför undervisningen. Filmen ska ses som en inspiration hur man kan arbeta med teknikprojekt och teknikutveckling inom grundskolan och arbeta utifrån grundskolans kursplan i Teknik. Eleverna får öva på många värdefulla egenskaper som kreativitet och samarbete.

Linda Myrberg lärare på Tillbergaskolan i Västerås som delar med sig av ett teknikprojekt:

Hållbarhetprojekt: Uppfinning + miljö = sant

Den som tar fram en ny produkt har också ett ansvar. Vad bör du tänka på för att produkten inte ska öka miljöproblemen, förvärra klimathotet eller skada den som utför arbetet? Uppfinning + miljö=sant är ett projekt där eleven får kunskap om miljöproblem och klimathotet genom diskussioner, debatt, samt att eleverna får vara entreprenör och förbättra en produkt, både i funktion och hållbarhet, och göra en livscykelanalys på sin produkt. I teknik delas centrala innehållet upp i tre delar: Teknik, människa, samhälle och miljö, Tekniska lösningar och Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar. När vi arbetar med projektet Uppfinning + miljö =s ant arbetar vi med centralt innehåll i samtliga tre delar. I denna presentation kommer du få exempel på olika aktiviteter som eleverna möter i projektet uppfinning + miljö = sant och få en inblick i hur hela projektet är uppbyggt. Projektet riktar in sig till åk 7–9.

Kommande presentationer

Vi kommer framöver att fylla på med flera inspelade presentationer, och alla kommer läggas ut på vår hemsida, på samma länk CETIS Lärresurser.

Senaste nytt från LiU

Manlig person på stadsgata.

Förmånsbilar leder till fler och större fordon

När bensinpriset skjuter i höjden så är det medelinkomsttagare som först ändrar beteende. Det visar en landsomfattande studie vid LiU och VTI. Forskning visar även att skatterabatten på förmånsbilar leder till ökat bilinnehav samt större bilar.

Forskare diskuterar i labbet.

LiU Composite Lab öppnar dörrarna för avancerad materialforskning

Här ska forskning på nya material inom till exempel kolfiber, polymerer och komposit pågå i samverkan med näringslivet, forskningsinstitut, andra lärosäten och studenter. LiU Composite Lab är ett nyetablerat laboratorium, våren 2025.

Kvinnlig forskare och buss.

Forskning ska spara pengar och miljö i kollektivtrafiken

Är bussbiljetten för dyr? Det kan bero på att de offentliga upphandlingarna inom kollektivtrafiken ställer allt högre krav på entreprenörerna. I ett fyraårigt projekt ska LiU-forskare studera hur upphandlingen kan bli mer cirkulär.