Första året med Strategic Urban and Regional Planning

Engagerade studenter som brinner för samhällsbyggande frågor, ivriga att ta sig an nya uppgifter och förstå de utmaningar som samhällen står inför. Så beskriver programansvarig den första årskullen på masterprogrammet. 37 studenter går programmet just nu och i höst blir de minst lika många till.

Ung man framför byggarbetsplats Jonathan Holmsten framför det som ska bli Linköpings nya simhall. Foto: Ida Trosell Ida Trosell

- Det kom fler internationella studenter än jag räknat med och vi hade ett högt söktryck vilket jag är otroligt glad över, säger programansvarig Kristina Trygg. Det har gått över förväntan, trots den lite tuffa starten med covid-19 och mestadels distansläge under första året har studenterna klarat av det mycket bra. Det har varit ett hektiskt år där många delar fått falla på plats och det mesta har flutit på bra.

Fler internationella studenter än väntat och en hel del studenter från LiUs egen kandidat i samhällsplanering har valt att läsa vidare på masterprogrammet.

- Många som jag pratar med där jag nämner att jag studerar programmet tycker att det verkar jättespännande och att det är ett mycket relevant ämne för framtiden, säger Jonathan Holmsten från Linköping, student på programmet och före detta student på kandidatprogrammet i Samhällsplanering vid LiU.

- Jag tycker att det är väldigt spännande att få lyfta perspektivet och fokusera på ett europeiskt och internationellt perspektiv. Förutom att allting i kursen genomförs på engelska har många ”case” vi studerat varit av internationell karaktär. Ramarna har varit ganska lösa för att vi själva ska kunna anpassa uppgifterna efter vad vi vill studera. Exempelvis studerade vi en kurs om klimatomställning i städer där vi valde att läsa om städer från bland annat Afrika, Nordamerika och Asien. Jag har även läst kurs om regional planering inom EU.

Höjdpunkter i programmet

Den kurs som fått bäst utvärdering under det första året är kursen Strategisk samhällsplanering för städers klimatomställning med kursansvarig Mattias Hjerpe på Tema Miljöförändring. I den kursen får studenterna arbeta med en individuell fallstudie om städers klimatomställning.

- Syftet med fallstudien är att ge viktiga rekommendationer som behövs för att förändra den utvalda staden till noll koldioxidutsläpp. Studenterna arbetar med strategiska planer för den valda staden som fokuserar på nyckelåtgärder för samhällsplanering, berättar Kristina.

En annan höjdpunkt har varit de sista veckorna i kursen Strategisk samhällsplanering, då studenterna i mindre grupper genomför en ”living lab” som är utmaningsdriven. Studenterna tar sig an rollen som strategisk planerare för ett verkligt fall. De får leda ett projekt och sedan presentera det både som en digital poster och i en slutrapport.

- Utmaningen ska grunda sig i de globala hållbarhetsutmaningar som städer och regioner står inför, gällande bland annat klimatförändringar, globalisering, urbanisering, digitalisering och social jämlikhet. Detta kursmoment innebär att studentgruppen ska utveckla en konkret plan och en hållbar lösning för en definierad utmaning som den valda staden eller regionen står inför genom att ta ett användarperspektiv. Det här momentet var väldigt uppskattat av studenterna, berättar Kristina.

I höst, under termin tre, kan studenterna välja att göra praktik eller gå olika kurser för att specialisera sig. Praktik kan genomföras under en halv eller en hel termin och studenterna ansvarar själva för att söka sina praktikplatser.

- Jag ser det som en toppenmöjlighet att skaffa mig nyttig erfarenhet av att befinna mig på en arbetsplats, säger Jonathan. Jag ska genomföra min praktik på Region Östergötland och inrikta arbetet mot ett personligt favorit-område, nämligen hållbara transporter.

KontaktVisa/dölj innehåll

Relaterat innehållVisa/dölj innehåll

Senaste nytt från LiUVisa/dölj innehåll