06 september 2024

I november 2024 kommer den japansk-europeiska EJEA-konferensen till Sverige och för första gången till Linköpings universitet. Konferensens tema är framtidskunskap och kompetens för AI-driven innovation i Europa och Japan.

Den internationella konferensen EJEA kommer till Campus Valla 5-7 November 2024. Fotograf: Charlotte Perhammar

– Parallellt med den tekniska AI-utvecklingen behövs mer kunskap om hjärnans, känslolivets, den etiska och pedagogiska utvecklingen. Den som är nyfiken på denna flora av framtida utmaningar bör komma till EJEA-konferensen, säger Anders Törnvall, styrelseledamot i EJEA: European Japan Experts Association.

EJEA-konferensen 2024 riktar sig till enskilda experter och medborgare, beslutsfattare och opinionsbildare från närstående organisationer, företag, universitet, forskningsinstitut samt offentlig förvaltning och regeringar från Japan och Europa. Genom detta skapas en plattform för kunskap och expertis.

Megatrender 2030 inom artificiell intelligens

Konferensen har fokus på komplexa samhällsomvandlingar på medellång och lång sikt i Japan och Europa. Syftet är att ta fram rättvis och pålitlig artificiell intelligens, AI, för att hantera integration, samarbete, deltagande och konkurrens i samhället, ekonomin och forskningen. Årets EJEA-konferens kommer vägledas av temat megatrender för 2030. Trenderna handlar om tekniska framsteg, framför allt AI, men också applikationsområden som ekonomi, hälsa, jordbruk, utbildning, samhälle, kultur och arbete med hjälp av AI.

Speciellt kommer konferensen fokusera på hur samverkan mellan mänsklig intelligens och artificiell intelligens formas, förstås och utvecklas. Målet är att diskussionerna tar form i mer intensiv forskning, utbildning och samarbete.

EJEA - en länk mellan EU och Japan

Porträtt av en man
Anders Törnvall, professor emeritus i interkulturell kommunikation vid Mälardalens universitet i Västerås, är styrelseledamot i EJEA. Läs om hans LiU-bakgrund i kontaktrutan nedan.

EJEA har växt fram under ca trettio år, berättar Anders Törnvall. Han har arbetat med interkulturell kommunikation med inriktning mot japanska kultur och affärskulturer i trettiofem år.

– Japan och EU har haft goda kontakter hela tiden. EU har gradvis förstått att vi behöver bevaka Japan bättre och arbeta mer tillsammans på ett helt nytt sätt och mer intensivt. EJEA är en del av samverkan mellan EU och Japan, en länk dem emellan.

Anders Törnvall menar att Japan har kommit långt inom vissa områden, bland annat inom AI, och att det därför är väldigt viktigt att följa och fördjupa samverkan.

− Det är angeläget med interdisciplinär forskning och utbildningsutveckling. EJEA vill verka för att fler japaner utbildas här och svenskar kan utbildas i det japanska toppuniversitetet. På så sätt får vi en utökad utbildnings- och forskningssamsyn.

År 2018 började EJEA arrangera årliga konferenser med syftet att bearbeta utmaningarna som Europa och Japan står inför i den digitala transformationseran. De senaste åren har konferenserna därför varit inriktade på AI.

– Vi försöker ligga i framkant. Japanerna kräver de bästa föreläsarna i de viktigaste ämnena. Våra samarbetspartners, det internationella forskningsinstitutet Fraunhofer, Toshiba International Foundation och japanska universitetet, är också bra garantier för kvalitet, säger Anders Törnvall.

AI-professor Fredrik Heintz vid Linköpings universitet.Anna Nilsen

Linköpings universitet värd

Linköpings universitet är värd för EJEA 2024 som äger rum den 5-7 november på Campus Valla. Professor Fredrik Heintz och postdoktor Katerina Linden är universitetets representanter i värdskapet.

− Linköping är känt för sin breda och omfattande AI-forskning med stort internationellt genomslag. Den här konferensen belyser de spännande och viktiga samarbeten som finns med Japan, ett land känt för att ligga i framkant när det gäller ny teknik. Konferensen ger en möjlighet att ta del av det spännande som händer i både Europa och Japan, säger Fredrik Heintz.

Fotografi av Anders Törnvall

Anders Törnvall

Professor emeritus

Professor emeritus i interkulturell kommunikation vid Mälardalens universitet i Västerås. Har arbetat med att leda och utveckla Japanutbildningen på Tekniska fakulteten på LiU samt Asienkompetensen (utbildningsprogrammet SWETECH) under tjugo år på LiU. Han har också arbetat med Asienrelationer både åt UD och EU samt varit docent i pedagogik på LiU.

Läs mer om EJEA-konferensen 2024

Mer om AI vid LiU