06 mars 2024

"Jag vill arbeta med att hjälpa människor, på en myndighet eller inom någon organisation. Statsvetenskapen är väldigt intressant och allmänbildande."

Kvinnlig och manlig student sitter i klassrum.
Studenterna Lovisa Karlsson och Edvin Karlsson.

Foto, kvinnlig student.
Lovisa Karlsson, studerar pol kandprogrammet.
Det säger studenten Lovisa Karlsson. När vi träffar henne läser hon den fristående kursen Statsbildning och demokratisering i Afrika och Mellanöstern (7.5 hp). Hon går pol kandidat-programmet och nästkommande termin har hon fått möjlighet att åka till Nederländerna som utbytesstudent. Kursen hon går just nu är en bra fortsättning på tidigare kurser.

− Ett skäl till att jag valde den som en fortsättningskurs är att lärarna är väldigt engagerade, säger Lovisa Karlsson.

Manlig student
Ali Khidear, student.Ulrik Svedin
Ali Khidear säger att det var hans stora intresse politik som ledde honom hit:
− Att studera statsvetenskap och internationella relationer med fokus på Mellanöstern och Afrika ger mig en djupare förståelse. Vi lever i ett komplext samhälle med globaliseringen som påverkar oss. Jag kan applicera de teorier jag får från kursen och förstå hur saker hänger samman med hur vårt europeiska samhälle ser ut i dag.

manlig student.
Alen Hadziahmetovic, student.
Alen Hadziahmetovic:
− Kurserna inom internationella relationer ger mig bättre förståelse. Jag har ett politiskt intresse från min pappa och min morfar, och jag tycker om att diskutera och analysera politiska frågor. Jag vill jobba internationellt, kanske inom EU på någon myndighet, ambassad eller i någon organisation.

Foto, manlig student.
Edvin Karlsson, studerar statsvetenskap, fristående kurs.
Edvin Karlsson har valt sin egen väg:
− Jag sätter ihop ett eget kurspaket inom statsvetenskap och nationalekonomi. Då passar det väldigt bra att delkurserna är fristående. Jag gick Naturprogrammet på gymnasiet och vill läsa vidare på universitetet, men jag var lite trött på matten. Statsvetenskapen är väldigt intressant. Jag gillar att lärarna uppmuntrar oss till att analysera, säger han.

Läs mer om fristående kurs i internationella relationer

Studera statsvetenskap

Statsvetenskap