14 februari 2024

Ta isär några Ikea-produkter och dokumentera möjligheten att laga, byta ut och återbruka delarna. Det är en del av ett forskningsprojekt där LiU-studenterna får samarbeta med den svenska möbeljätten.

Två kvinnliga studenter vid arbetsbänk, demonterar lampa.
Julia Magnusson Björk och Emmy Helltegen som läser en master Teknisk design, granskar hur en högtalare från Ikea är sammansatt. Ulrik Svedin

Kvinnlig student vid verktygstavla i LiU-labbet.Studenten Julia Magnusson Björk kikar efter rätt verktyg i verkstan på Campus Valla.

Det mörknar ute, en sen eftermiddag på Campus Valla i Linköping. Studenterna drar sig hemåt.

Men inte Julia Magnusson Björk och Emmy Helltegen.

De läser design och produktutveckling, med en master i teknisk design. Och nu står de i verkstan i A-huset fullt upptagna med att plocka isär en kombinerad lampa och bluetooth-högtalare från Ikea. Emmy Helltegen läser ur protokollet:

− ”En sammanhållande bit som inte går att plocka bort och sätta tillbaka. En lödning som går sönder efter att man har lyft på LED-rampen några gånger, en limning som försvårar för användaren att byta ut delen ...”

Det ska vara lätt
för en användare
att byta delar

Och så vidare, protokollet för en enda produkt blir långt och mångsidigt. De arbetar med två olika modeller av lamp-högtalare från Ikea. Den ena är de nästan klara med. Delarna ligger utspridda på en stor bricka på arbetsbänken. Och varje bit är numrerad.

Foto Ulrik Svedin − Vi har varit noga med att dokumentera allt under arbetets gång. Till vår hjälp har vi haft helt vanliga verktyg som tång och skruvmejsel. Det ska ju vara ganska lätt för en användare att byta delar, säger Julia Magnusson Björk.

Vilka förutsättningar har ni fått från Ikea?
− Vi kan fråga Ikea om det mesta. De är själva väldigt intresserade av de här frågorna. De känner till komponenterna i just de här produkterna. Men de har inte lika bra koll på hur de är sammansatta. Där känns det som att vi kan tillföra något, säger Emmy Helltegen.

Vinnova-finansierad forskning

Bakgrunden är Vinnova-finansierad forskning om utvärdering av cirkulära produktstandarder och utveckling av framtida ISO-standardisering. Med cirkulär menas att produktens komponenter kan återbrukas i första hand, eller modifieras och återbrukas, och slut återvinnas.

Lagstiftning är på väg i Europa.  Det sätter press på tillverkarna

Erik Sundin, professor i ekodesign, leder projektet där mastersstudenterna får bidra med sitt arbete. Erik Sundin har länge arbetat med produktstandarder.

− Kraven på både tillverkare och konsumenter ökar. Cirkulära produktstandarder och lagstiftning är på väg i Europa. Det sätter press på tillverkarna att sätta samman produkter på ett sätt så att komponenterna är lätta att återbruka eller att återtillverka, säger Erik Sundin.

Behålla värdet

Återtillverkning är ett begrepp för när tillverkaren har ett system för att ta tillbaka varan, byta ut delar, kanske ge den nya ytskikt och sedan få ut den på marknaden igen. Idén med cirkulär ekonomi är att behålla värdet i komponenterna över tid, med återvinning sist.

Två kvinnliga studenter vid arbetsbänk, demonterar lampa. Foto Ulrik Svedin

− Det är en cirkulär metod som kommer att bli vanligare i framtiden i takt med att regelverket blir tydligare. Trucktillverkaren Toyota Material Handling är ett exempel där man har en mindre verksamhet med just återtillverkning.

Slutrapport

Och i LiU-verkstan fortsätter studenterna ivrigt att plocka isär och dokumentera bit för bit av Ikea-produkterna. Arbetet avslutas med en rapport till Ikea.
− Det känns roligt att få arbeta med ett så stort företag som Ikea, eftersom de faktiskt kan göra skillnad på marknaden med sina produkter, säger Emmy Helltegen.

Fakta: Ny standard för återtillverkning

Comité Européen de Normalisation Électrotechnique, CENELEC, är en europeisk standardiseringsorganisation som tar fram och fastställer europeisk standard på det elektrotekniska området.

Professor Erik Sundin
har deltagit i utformningen av en ny standard "Allmän metod för bedömning av möjligheten till återtillverkning av energirelaterade produkter" (SS-EN 45553). Den trädde i kraft i juli 2020 och beskriver grunderna för hur man bedömer möjligheten för elprodukter att återtillverkas.

Med återtillverkning menas här att man i en industriell process återställer en använd produkt till nyskick eller bättre.

Just nu arbetar forskarna både med nya cirkulära standardiseringar, och hur de befintliga tillämpas i industrin. Samt hur produkterna i sin tur kan bli mer cirkulära enligt de produktstandarderna.

Relaterat innehåll