22 mars 2024

Forskningsprojektet GROWL förstärks med två nya doktorander: Natalie (Natt) Söderpil Jakauby och Therese Grip. De vill med sin forskning öka kunskaperna om den gröna omställningens konsekvenser för arbetslivet.

Natalie Söderpil Jakauby och Therese Grip, doktorander på GROWL.

- Att forska om den gröna omställningen och arbetsplatslärande är viktigt för att förstå människan och organisationen utifrån ett lärandeperspektiv. Exakt vad min forskning kommer att fokusera på är fortfarande under utveckling, då jag bara är tre veckor in i mina doktorandstudier, säger Therese.

Natt är intresserad av att studera grön omställning av industrin och skogsindustrin utifrån aktivister och sociala rörelser som på olika vis gör motstånd, med andra ord att belysa grön omställning "från andra hållet".

Thereses och Natts väg till doktorandstudierna är olika. Therese studerade på PA-programmet på LiU. Det var 24 år sedan hon tog examen och sedan dess har Therese arbetat inom HR och som konsult inom arbetsplatslärande. Forskning har alltid fascinerat Therese, och som doktorand vill hon bidra till kunskapsutvecklingen inom arbetsplatslärande.

Natt upptäckte tidigt att hon hellre ville studera än arbeta inom industrin.
- Direkt efter gymnasiet hamnade jag en kortare tid inom pappersindustrin, vilket gav mig möjlighet att ta ett steg tillbaka och reflektera över vad jag ville göra framåt. Under den perioden läste jag även några fristående kurser som gav mig nya perspektiv, och jag återfick intresset för att studera, mitt intresse hade varit lågt efter gymnasiet. Medan CSN-lånet ökade blev jag alltmer intresserad av forskning, och min önskan att få göra mitt eget arbete växte sig allt större.

Som nya doktorander är det mycket att läsa, skriva och tänka. Natts mål är att skicka en etikansökan till etikprövningsmyndigheten (vilket är ett krav för forskning) så snart som möjligt så hon kan börja samla in data. Parallellt med detta arbete skriver hon en forskningsplan. Therese har precis påbörjat en litteraturstudie och har märkt att det pågår en mängd intressanta utvecklingar, och begrepp som lyfts fram som: Green competencies, Employee-driven eco innovation (EDEI), Green leadership, Learning ecosystem, Green Human Resource.

Läs mer om GROWL