19 juni 2024

Swedish Artificial Intelligence Society (SAIS) delar varje år ut ett pris till bästa examensarbete, så kallat exjobb. I år gick priset till Emil Wimans och Ludvig Widéns gemensamma exjobb vid LiU.

Två män längst fram i föreläsningssal tar i hand, den ena med diplom i handen
Professor Fredrik Heintz, ordförande i SAIS, delade ut diplomet för bästa examensarbete till Emil Wiman (till vänster).

Emil Wiman tog emot utmärkelsen bästa examensarbete vid årets SAIS-konferens i Jönköping. Där presenterade han också examensarbetet med titeln Autonomous 3D Exploration in Large-Scale Environments with Dynamic Obstacles. SAIS-konferensen ordnades tillsammans med SCAI - Scandinavian AI Society. Forskare och andra experter inom artificiell intelligens (AI) presenterade och diskuterade pågående arbete och framtida riktningar för AI.

Bild på en leende man i med glasögon och en blå skjorta
Mattias Tiger är postdoktor i Artificiell intelligens (AI) på Institutionen för datavetenskap, (IDA). Charlotte Perhammar

– I maj var Emil i Japan på världens främsta robotikkonferens, ICRA, för att presentera en forskningsartikel som skrevs utifrån deras exjobb, berättar Mattias Tiger som handledde examensarbetet.

– Emil Wiman är nu WASP-doktorand kopplad till WARA-PS hos oss på AI-avdelningen i min och Fredrik Heintzs forskningsgrupp ReaL, säger Mattias Tiger.

WARA-PS står för WASP Research Arena for Public Safety, en del av WASP, Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program. Som doktorand fortsätter Emil Wiman arbetet han startade tillsammans med Ludwig Widén genom examensarbetet.

Emil Wiman, doktorand på Institutionen för datavetenskap (IDA). Anna Nilsen

– Både jag och Ludvig är väldigt glada och stolta över att få ha tagit emot det här priset. Det är speciellt kul när man har lagt ner väldigt mycket arbete på något att få det uppmärksammat på det här sättet, säger Emil Wiman.

SAIS - Swedish Artificial Intelligence Society
SAIS:s pris för bästa examensarbete
SCAI - Scandinavian AI Society
ICRA - IEEE International Conference on Robotics and Automation
WARA PS - WASP Research Arena for Public Safety

Mer om Emil Wimans forskning

Autonomous 3D Exploration in Large-Scale Environments with Dynamic Obstacles

Exploration in dynamic and uncertain real-world environments is an open problem in robotics and it constitutes a foundational capability of autonomous systems operating in most of the real-world. While 3D exploration planning has been extensively studied, the environments are assumed static or only reactive collision avoidance is carried out. We propose a novel approach to not only avoid dynamic obstacles but also include them in the plan itself, to deliberately exploit the dynamic environment in the agent's favor. The proposed planner, Dynamic AutonomousExploration Planner (DAEP), extends AEP [1] to explicitly plan with respect to dynamic obstacles. Furthermore, addressing prior errors within AEP in DAEP has resulted in enhanced exploration within static environments. To thoroughly evaluate exploration planners in dynamic settings, we propose a new enhanced benchmark suite with several dynamic environments, including large-scale outdoor environments. DAEP outperforms state-of-the-art planners in dynamic and large-scale environments and is shown to be more effective at both exploration and collision avoidance.

Ovan är sammanfattning från konferensaffisch som presenterar Emil Wimans forskning. För att se affischen med bilder som pdf, gå in på länken och klicka på "bilaga".

Omslag för publikation ''
Emil Wiman, Ludvig Widén, Mattias Tiger, Fredrik Heintz (2024)

Mer om artificiell intelligens vid LiU

Mer om WASP