Lärarutbildning och lärande är ett tvärvetenskapligt forskningsfält som involverar forskare från olika discipliner. Forskningen syftar till att förstå och förbättra lärarutbildningen och lärandet i olika kontexter, såsom förskola, grundskola, gymnasium och högskola. Forskningen har också ett praktiskt fokus på att utveckla och utvärdera metoder, material och verktyg som kan stödja lärare och elever i deras lärandeprocesser.
Ett av de centrala frågeställningarna i forskningen är hur lärarutbildningen kan bidra till att utveckla professionella lärare som kan möta de krav och förväntningar som samhället och eleverna ställer på dem. Det handlar om att undersöka vilka kunskaper, färdigheter och attityder som lärare behöver för att främja elevernas lärande och utveckling, samt hur dessa kan förmedlas och utvecklas i lärarutbildningen. Det handlar också om att studera hur lärare lär sig under sin utbildning och under sin yrkeskarriär, och vilka faktorer som påverkar deras lärande.
Ett annat viktigt tema i forskningen är hur lärande sker i olika situationer och miljöer, och hur det kan stödjas och stimuleras av lärare, kamrater, material och teknologi. Det handlar om att analysera hur elever interagerar med varandra och med lärare, och hur de använder olika resurser för att konstruera och kommunicera kunskap. Det handlar också om att utforska hur lärande kan anpassas till elevernas individuella behov, intressen och förutsättningar, samt hur lärande kan integreras med andra aktiviteter och erfarenheter i elevernas liv.