16 juni 2022

Mattecoach på nätet får åtta miljoner kronor från Erling-Perssons stiftelse för de kommande två åren. Pengarna ska användas till att bredda verksamheten och anställa fler mattecoacher.

Mattecoacherna Elin Svensson och Jakob Emanuelsson
Mattecoacherna Elin Svensson och Jakob Emanuelsson från ett reportage om verksamheten 2020. Anna Nilsen

Historiskt stort

Mattecoach på nätet är en chattjänst som erbjuder elever i grundskolan och gymnasiet kostnadsfri läxhjälp i matematik på kvällstid. Coacherna är blivande mattelärare. Verksamheten är ett samarbete mellan Linköpings universitet, KTH, Chalmers tekniska högskola och Aston University.

Foto Karin Johansson

Det nya anslaget, som dessutom kan komma att förlängas, är historiskt stort för verksamheten. Det följer helt den ansökan som LiU gjorde tillsammans med Chalmers och KTH.

- Det är fantastiskt roligt att Erling-Perssons Stiftelse vill satsa på Mattecoach på nätet och tillsammans med oss lyfta och utveckla verksamheten på nationell nivå. Det ger möjlighet att ge tusentals elever i Sverige kvalificerad hjälp med matematik, säger Daniel Carlsson, lärare i matematik och verksamhetsledare för noden i Linköping.

Med det nya anslaget ska Mattecoach på nätet utöka verksamheten nationellt till tre noder med anställda verksamhetsledare och upp till tolv coacher varje kväll. Totalt ska ett 50-tal nya coacher utbildas. Marknadsföringen i sociala medier kommer också att utökas och viss forskning kopplas till projektet.

Dubbel effekt

I beslutet uttrycker stiftelsen att matematik är viktigt och att verksamheten drivs av starka aktörer i form av involverade lärosäten. Organisationen bedöms vara väl fungerande och verksamheten ger dessutom en dubbel effekt, då också de som är coacher utvecklas. För eleverna erbjuder tjänsten låga tekniska trösklar, där de användare som vill också kan vara anonyma.

Daniel Carlsson tror att flera faktorer bidragit till att Erling-Perssons stiftelse valt att anslå pengar till projektet.

- Jag tror att det är en treklöver: elever får hjälp, blivande lärare utvecklas och verksamheten är en grund för forskning. Det tillsammans gör Mattecoach så intressant och att stiftelsen vill satsa på detta, säger han.