03 oktober 2023

Nu kan blivande ämneslärare inom gymnasieinriktningen spetsa sin utbildning med en masterexamen i pedagogiskt arbete. Satsningen på att även kunna ta ut sådan master inom sin lärarutbildning är den första i sitt slag i landet.

Tre lärarstudenter sitter och pluggar i biblioteket. En är vänd mot kamerna, de andra två sitter med ryggen till.
Fotograf: Peter Holgersson AB

Ämneslärarprogrammet är Linköpings universitets största program med hög antagning varje år. Nu introducerar programmet en innovativ spetsmöjlighet för att attrahera motiverade studenter och öka genomströmningen.

– Detta är den första satsningen i sitt slag i landet, där studenter som tar sin ämneslärarexamen också kan ta ut en masterexamen i pedagogiskt arbete med ämnesdidaktisk inriktning genom en utökad studiegång inom programmet, säger Helena Köhler, programansvarig för Ämneslärarprogrammet.

Dubbelexamen

Studenterna får dubbelexamen genom en ökad studietakt programmets två sista år, där de läser masterkurser i pedagogiskt arbete parallellt med ordinarie programkurser. De ska också skriva en längre masteruppsats om 30 högskolepoäng.

Helena Köhler framhåller att detta är en strategi för att höja utbildningens kvalitet och attrahera de mest kvalificerade studenterna.

Antagning

Programmet erbjuder 20 platser och alla studenter på gymnasieinriktningen är välkomna att ansöka. För att bli antagna till masterprogrammet måste studenterna ha slutfört alla tidigare studier i ämneslärarprogrammet i normal studietakt, vilket motsvarar 180 högskolepoäng. Ansökningsperioden för masterprogrammet inleds under termin 6, och själva utbildningen på masternivå startar under termin 7.

Vägen till karriär

– Den här satsningen är avsedd för studenter som söker en extra utmaning i sina studier. Det är också en idealisk väg för dem som överväger en fortsatt forskarkarriär eller en lärarkarriär i enlighet med det kommande professionsprogrammet för lärare, säger Helena Köhler.

Kontakt

Ämneslärare i gymnasieskolan

Senaste nytt från LiU

Florian Trybel

Samarbetet tänjer på fysikens gränser

Teoretikern Florian Trybel har en central roll i skapandet av nya material. Tillsammans med sin kollega inom experimentell forskning i Skottland siktar han på att utöka möjligheterna för material i extrema förhållanden.

Ung kvinna öppnar en dörr

Från teori till terapi

På Psykologmottagningen vid LiU får studenter på psykologprogrammet chans att göra skillnad på riktigt. Utöver en unik möjlighet att omsätta teori i praktik hjälper de patienter med allt från stresshantering, sömnbesvär, nedstämdhet, oro och fobier.

Kaiqian Wang.

Upptäckt om smärtsignalering kan bidra till bättre behandling

LiU-forskare har ringat in den exakta platsen på ett specifikt protein som finjusterar smärtsignalers styrka. Kunskapen kan användas för att utveckla läkemedel mot kronisk smärta som är mer effektiva och har färre biverkningar.