29 oktober 2024

Över 21 600 besökare och 330 utställare kom till Elmia Lantbruk 2024 i Jönköping. En nyhet för i år var innovationsarenan som Agtech Sweden anordnade i samverkan med Elmia.

Karolina Muhrman, organisationsledare för Agtech Sweden.
Foto: Ebba Nordqvist
- Ett så stort intresse bland både utställare och besökare är minst sagt en succé och ett bevis på hur stor Elmia Lantbruk-mässan är för hela lantbrukssverige, säger Per Frankelius och Karolina Muhrman, innovationsledare för Agtech Sweden.

Stora maskiner, innovationsprojekt, djur, inredning för gårdarna är några exempel på allt som fyllde hallarna i Jönköping. Nytt för i år var innovationsarenan som Agtech Sweden anordnade tillsammans med Elmia den 16-18 oktober. Platsen gav besökarna möjlighet att utforska den senaste tekniken och innovationerna inom jordbruket. Där var branschledande företag, experter och innovatörer som visade upp framtidens lösningar och teknologier inom lantbruk.

Landsbygdsminister på besök

En hel del guidade turer genom innovationsarenan hölls av Per Frankelius och Karolina Muhrman. Under onsdagen var landsbygdsminsiter Peter Kullgren inbjuden för att få ta del av alla spännande innovationer.

Under en timme fick ministern en övergripande beskrivning av innovationsarenan för att sedan få kortare presentationer från de 22 utställarna. Utställarna som deltog vid innovationsarenan fick under dagarna även ta plats på den stora scenen, för att dela med sig av sina produkter. 
Landsbygdsminister Peter Kullgren,besöker Agtech Swedens monter under Elmia
Foto: Ebba Nordqvist

- Vi är otroligt tacksamma för att vi fick låna Landsbygdsministern Peter Kullgren under en hel timme, som var mycket intresserad och imponerad över alla innovationer som han möttes av på innovationsarenan. Innovationsarenan blev en väldigt lyckad del och även en möjlighet för de företagen som ställde ut att nätverka med många människor i branschen. Att det går att sammanföra allt detta under samma tid och plats, känns fantastiskt. Säger Per Frankelius och Karolina Muhrman, organisationsledare för Agtech Sweden. 

Inom vårt projekt “Smarta, förnyelsebara energilösningar för landsbygdsföretag” hade vi sedan tidigare haft en tävling om ett begränsat antal platser till en exklusiv rundvandring, bland annat runt innovationsarenan. Men det gjordes även stopp hos intressanta leverantörer av olika energilösningar.

Kunskapsnav för jordbrukets digitalisering

Även det nystartade kunskapsnavet för jordbrukets digitalisering fick chansen att glänsa.
I montern som stod placerad vid de tre andra kunskapsnaven i Sverige, så fick besökarna möjlighet att prata digitalteknik med representanter från både de organisationer som ingår i expertnätverket och personer från kansliet.

På plats i montern kunde man ta sig runt i digitala gårdar, testa SeedEye demo från Väderstad, eller känna och klämma på en drönare från RISE.

Per Frankelius och Karolina Muhrman, organisationsledare för kunskapsnav för jordbrukets digitalisering.
Foto: Ebba Nordqvist
Under onsdagen fick digitaliseringsnavets organisationsledare, Per Frankelius och Karolina Muhrman, ta plats på scen tillsammans med Ulrik Lovang från Lovang Lantbrukskonsult AB, som också är en del av expertnätverket för digitaliseringsnavet. Tillsammans höll de föredrag om varför ett kunskapsnav för jordbrukets digitalisering behövs och vad det kommer bidra till.

Innovation award

Under torsdagkvällen så utsågs årets Innovation Award med fem guldvinnare, fyra silvervinnare och även ett folkets pris. Juryn 2024 bestod av Charlotte Önnestedt, Åby Storgård, Per Frankelius, Linköpings Universitet, Mikael Gilbertsson, Rise, Helena Kättström, Växa Sverige AB, Rebecca Johansson, Land Lantbruk, Carolina Axelsson, mässansvarig Elmia Lantbruk.

Årets guldvinnare:

  •  DeLaval Sales AB med deras produkt DeLaval OceanBlu™ Spray OceanBlu™ Pro & OceanBlu™ Barrier
  • Kverneland Group Sverige med Kverneland Pudama
  • Rongers Agro o Industry Service AB med BinConnect – Siloövervakning
  • Söderberg & Haak – Amazone Fertispot och Väderstad AB med Dynamisk spårmarkering.

 

Årets silvervinnare:

  • Tama Scandinavia med deras produkt EZ- web
  • Svenska John Deere – See & Spray
  • Väderstad AB - Nya Elektroniska styrsystemet WSX för TEMPO
  • Ystadmaskiner AB med GreenTec Spider Armklippare.

Vinnaren av folkets pris:

  • Svenska John Deere med deras See & Spray.



Kontakt

Innovationsmiljön Agtech Sweden och Kunskapsnav för jordbrukets digitalisering

Senaste nytt från LiU

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.

Ny forskning om hur sociala medier påverkar din privatekonomi

LiU-forskare leder ett nytt projekt för att undersöka hur vår identitet påverkar de ekonomiska beslut vi tar – särskilt när sociala medier spelar en allt större roll för finansiell information.