Kunskapsnav för jordbrukets digitalisering
Ett nationellt kunskapsnav med uppdrag att lyfta digitaliseringens möjligheter för svenskt jordbruk. En viktig del i arbetet är att förädla, paketera och förmedla kunskap till näringen.
Introduktion
Kunskapsnavets övergripande mål är kunskapshöjning inom digitalisering och att åstadkomma stärkt samverkan gällande digitalisering hos relevanta aktörer. För att åstadkomma detta har vi för kunskapsnavet satt samman en organisation med expertnätverk och referensgrupper som inkluderar aktörer med stora nätverk och stor geografisk spridning.
Genom kunskapsnavet ska vi verka för samverkan både mellan aktörer inom lantbruksnäringen och mellan lantbruksnäringen, akademin och teknikföretag. Vår erfarenhet är att det idag sker mycket forskning som inte når lantbrukare eller som inte känns relevant för lantbrukarna samtidigt som det finns ett stort behov av att utveckla nya lösningar inom lantbruket. Det finns även mycket teknik inom olika områden som skulle kunna appliceras på lantbruket men där det inte sker då det finns kunskapsluckor mellan teknikföretag och lantbrukare. Inte minst när det gäller digitalteknik.
Kunskapsnavet är tänkt att vara en sådan mötesplats dit ”alla” oavsett tidigare kunskapsnivå (digital mognad och användning) känner att de kan vända sig för att få rådgivning och ny kunskap om digitalteknik.
Genom kunskapsnavet ska vi verka för samverkan både mellan aktörer inom lantbruksnäringen och mellan lantbruksnäringen, akademin och teknikföretag. Vår erfarenhet är att det idag sker mycket forskning som inte når lantbrukare eller som inte känns relevant för lantbrukarna samtidigt som det finns ett stort behov av att utveckla nya lösningar inom lantbruket. Det finns även mycket teknik inom olika områden som skulle kunna appliceras på lantbruket men där det inte sker då det finns kunskapsluckor mellan teknikföretag och lantbrukare. Inte minst när det gäller digitalteknik.
Kunskapsnavet är tänkt att vara en sådan mötesplats dit ”alla” oavsett tidigare kunskapsnivå (digital mognad och användning) känner att de kan vända sig för att få rådgivning och ny kunskap om digitalteknik.