29 juni 2022

Om en vecka drar årets Almedalsvecka i gång och Barnafrid finns som vanligt på plats för att uppmärksamma viktiga frågor som rör våld mot barn. Du kan följa våra seminarier och panelsamtal via livesändningar på Facebook.

Vepor Barnrättstorgets logotyp

Precis som tidigare år samlas flera barnrättsorganisationer på det som kallas Barnrättstorget för att bjuda in till seminarier och panelsamtal. I år är skillnaden att vi kommer att vara i ett tält på Hamnplan i Visby i stället för på Gotlands konstmuseum. Den nya placeringen ger oss möjlighet att träffa delvis nya målgrupper som vi normalt sett inte vänder oss till med vår kunskapsspridning.  Är du på plats så är du givetvis varmt välkommen att komma förbi och säga hej! Barnrättstorget finns på Hamnplan, H218.

Barnafrids programpunkter på Barnrättstorget 2022

4/7, 10:00 - 10:40 Barns rätt till stöd och behandling efter våld – hur ser vi till att det blir verklighet?  Sänds live via Barnafrids Facebook-sida.

5/7, 09:00 - 09:45 Ett år med barnfridsbrottet – vad har det inneburit för barn och mammor som utsatts för våld? Samarrangeras med Nationellt centrum för kvinnofrid, Uppsala universitet. Teckentolkas.

5/7, 14:00 - 14:40 Strängare straff för hedersförtryck – leder det till ökat skydd för utsatta barn? Sänds live via Barnafrids Facebook-sida.

5/7, 16:00 – 16:55 Vad händer efter våldet? Om barns rättigheter på skyddat boende Samarrangeras av Stiftelsen Allmänna Barnhuset, Rädda Barnen, Göteborgs Kyrkliga Stadsmission, Barnafrid vid Linköpings universitet, Marie Cederschiöld Högskola.

6/7, 10:00 - 10:40 Vad hjälper barn på flykt - vilka risk- och skyddsfaktorer kan vi se? Sänds live via Barnafrids Facebook-sida.

6/7, 14:30 - 15:15 Många aktörer, en arbetsmodell – barns rätt till stöd och behandling efter våld Sänds live via Barnafrids Facebook-sida.

Barnrättstorget - En plats för kunskapsspridning och kunskapsutbyte

Barnrättstorget är mötesplatsen för alla som vill föra samtal, diskutera och lära mer om barnrättsfrågor inom spännande områden och i aktuella frågor. Under Almedalsveckan belyser myndigheter och organisationer utmaningar och möjligheter i arbetet med barnets rättigheter ur olika perspektiv.

Medverkande organisationer på Barnrättstorget

Barnafrid