07 oktober 2022

Anna Fredin, enhetschef på Digitaliseringsavdelningen, får pris när nätverket AddHer inom IT/tech-branschen för första gången delar ut branschpriser inom fem kategorier.

Anna Fredin står intill en trappa inomhus.
– Jag blev väl allra mest stolt och rörd av nomineringen som skickades in av en före detta medarbetare, säger Anna. Karin Linhardt

AddHer är ett nätverk för kvinnor inom IT/tech-branschen med målet att få IT-/techkvinnor att ta plats, i alla roller, och att attrahera fler kvinnor till branschen. Nätverket startades av Sogeti och har funnits sedan 2010 och har ungefär 7000 medlemmar på 17 orter runt om i Sverige. I år delar de för första gången ut priser på AddHer Awards inom kategorierna Role model, Visionary, Valuemaker, Superstar och Energizer.

Anna Fredin, enhetschef på Digitaliseringsavdelningen, kammar hem pris i kategorin Energizer i Linköping.

AddHer beskriver kategorin på följande sätt:

”Energizer: En IT-/techkvinna, full av energi, som alla gärna vill jobba med. Hon är en team player som gör att alla trivs och har kul på jobbet eller i projektet. Hon är en av dem som gör det svårt att byta arbetsgivare för man vill ha henne i sin närhet. Hon glittrar, sprider glädje och ger positiv feedback. Hon är ett socialt geni som sticker ut och tar plats.”

Nomineringen för Anna löd:

Anna är den mest engagerade personen/chefen jag arbetat med, hur hon visar intresse i allas projekt och sträcker alltid ut en hjälpande hand om det behövs. Hon är personen som får alla att skratta, trivas och känna sig viktiga. Hon skapar en lättsam stämning och lyser upp allas arbetsdagar! Med hennes pondus och pepp tycker jag hon är självklar i denna kategori!

Anna, hur känns det att få det här priset?

– Det är jätteroligt! Jag blev väl allra mest stolt och rörd av nomineringen som skickades in av en före detta medarbetare. Bara att bli nominerad kände jag var gott nog på något sätt. Sen var det så klart jättekul att få ett sånt erkännande. Det handlar ganska mycket om hur jag är som person och att få uppmärksamhet kring det känns väldigt roligt, säger Anna och tillägger:

– Det är viktigt att såna här nätverk finns och att man kan hjälpa varandra, boosta varandra, tipsa om jobb eller ge erfarenhetsutbyten. Det är viktigt att få yngre kvinnor att inse att det finns en sådan bredd inom området som man kan arbeta med. Det är ett bra nätverk.