22 oktober 2024

Regeringen ger Barnafrid – Nationellt centrum för kunskap om våld mot barn, medel för att delta i en europeisk studie om traumatiska barndomsupplevelser.

Barn som gungar
Fotograf: Gregoire Sitter / EyeEm

Studien förväntas ge värdefull kunskap om våldsförebyggande insatser och om stöd, skydd och behandling för våldsutsatta barn och unga skriver regeringen i ett pressmeddelande idag.

Studien om negativa och traumatiska upplevelser i barndomen, så kallade Adverse Childhood Experiences, ska undersöka hur svåra händelser i barndomen kan påverka sociala relationer, hälsa och välmående på lång sikt. En förbättrad forskningsbaserad kunskap kan generera nya insikter på området och bidra positivt till arbetet med förebyggande och stödjande insatser.

- Med de medel som regeringen har avsatt kommer vi både att bidra till att ta fram ny kunskap och dela kunskap med andra länder för att långsiktigt stärka skyddet av barn och unga som varit utsatta för våld, säger Laura Korhonen, centrumchef Barnafrid.

Ta del av Regeringens pressmeddelande

Relaterat innehåll