Syftet med Röda tråden-dokument är att beskriva sådant som uttolkas som teknikundervisningens kärna och som därigenom följer med och utvecklas i teknikundervisning från första åren i förskolan till och med teknikprogrammet på gymnasiet.
Fokus ligger på både kunskapsinnehållet i teknikundervisningen och de förmågor som eleverna kan utveckla i mötet med tekniken omkring dem. Som ett exempel på Röda tråden inom teknikundervisningens kärna har teknikutvecklings- och konstruktionsarbete, hållbarhetsaspekter och digital teknik och digital kompetens valts ut.
Digital teknik och digital kompetens
Området berör både teknikämnets innehåll och kompetenser i relation till elevernas omvärld och framtid. Förutom att digitala lösningar är intressanta både i sig själva och som delar i större tekniska system, genomsyrar de många andra teknikområden. Dessutom handlar digital teknik om att samla information, bearbeta den och att få något att hända – vilket är nog så viktigt när det handlar om att som lärare hjälpa eleverna att utveckla sin digitala kompetens.
Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete
Här menar vi att teknikutvecklings- och konstruktionsarbete är att arbeta med delar i teknikutvecklingsprocessen. Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete omfattar både förmågor och innehåll som återfinns i Läroplanen för förskolan, i grundskolans kursplan för Teknik och i ämnesplanen för Teknik i gymnasiet. Syftet med den beskrivning som ges i denna text är att dels tydliggöra att arbete med teknikutvecklingsprocessen uttrycks i styrdokument och på vilket sätt, dels tydliggöra progressionen i undervisningen. Progressionen uttrycks i vad som specifikt utmärker undervisning kopplad till arbete med teknikutvecklingsprocessen i respektive stadium.
Kompetenser för hållbarhet
Detta Röda tråden-dokument handlar om hållbar utveckling, ett perspektiv som ska finnas med i förskolans verksamhet och i all undervisning och som också är en utpekad dimension i teknikämnet i grundskolan och gymnasiet. Dels ska hållbar utveckling beaktas i det mesta av innehållet samt ingå i de förmågor och kunskaper som ska utvecklas i teknikundervisning, dels ska hållbar utveckling konkretiseras i specifikt teknikinnehåll. Hållbar utveckling utgör därigenom ett perspektiv som genomsyrar teknikundervisningen i sin helhet och i ämnesövergripande arbeten.
CETIS planerar för att utveckla fler varianter av Röda tråden, till exempel om tekniska system. Ni kan läsa mer om syfte och innehåll under sidan Teknikämnets röda trådar.
Du hittar även dokumenten här nedan.