12 november 2025

Inom CETIS har det vuxit fram ett behov av att rikta blicken mot teknikundervisningens innehåll och dess progression i läroplan och kursplaner, men också hur undervisningen kan bryggas över mellan olika stadier, från förskolan till grundskolan och från grundskolan till gymnasiet.

Händer som visar en modellkonstruktion med pneumatik.
Elever ska få utveckla förståelse för teknikutvecklingsprocessens alla steg

Syftet med Röda tråden-dokument är att beskriva sådant som uttolkas som teknikundervisningens kärna och som därigenom följer med och utvecklas i teknikundervisning från första åren i förskolan till och med teknikprogrammet på gymnasiet.

Fokus ligger på både kunskapsinnehållet i teknikundervisningen och de förmågor som eleverna kan utveckla i mötet med tekniken omkring dem. Som ett exempel på Röda tråden inom teknikundervisningens kärna har teknikutvecklings- och konstruktionsarbete, hållbarhetsaspekter och digital teknik och digital kompetens valts ut.

Digital teknik och digital kompetens

Området berör både teknikämnets innehåll och kompetenser i relation till elevernas omvärld och framtid. Förutom att digitala lösningar är intressanta både i sig själva och som delar i större tekniska system, genomsyrar de många andra teknikområden. Dessutom handlar digital teknik om att samla information, bearbeta den och att få något att hända – vilket är nog så viktigt när det handlar om att som lärare hjälpa eleverna att utveckla sin digitala kompetens.

Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete

Här menar vi att teknikutvecklings- och konstruktionsarbete är att arbeta med delar i teknikutvecklingsprocessen. Teknikutvecklings- och konstruktionsarbete omfattar både förmågor och innehåll som återfinns i Läroplanen för förskolan, i grundskolans kursplan för Teknik och i ämnesplanen för Teknik i gymnasiet. Syftet med den beskrivning som ges i denna text är att dels tydliggöra att arbete med teknikutvecklingsprocessen uttrycks i styrdokument och på vilket sätt, dels tydliggöra progressionen i undervisningen. Progressionen uttrycks i vad som specifikt utmärker undervisning kopplad till arbete med teknikutvecklingsprocessen i respektive stadium.

Kompetenser för hållbarhet

Detta Röda tråden-dokument handlar om hållbar utveckling, ett perspektiv som ska finnas med i förskolans verksamhet och i all undervisning och som också är en utpekad dimension i teknikämnet i grundskolan och gymnasiet. Dels ska hållbar utveckling beaktas i det mesta av innehållet samt ingå i de förmågor och kunskaper som ska utvecklas i teknikundervisning, dels ska hållbar utveckling konkretiseras i specifikt teknikinnehåll. Hållbar utveckling utgör därigenom ett perspektiv som genomsyrar teknikundervisningen i sin helhet och i ämnesövergripande arbeten.

CETIS planerar för att utveckla fler varianter av Röda tråden, till exempel om tekniska system. Ni kan läsa mer om syfte och innehåll under sidan Teknikämnets röda trådar.

Du hittar även dokumenten här nedan.

CETIS dokument - Teknikämnets röda trådar

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Fyra forskare vid LiU får anslag från Cancerfonden

Fyra forskare vid Linköpings universitet får dela på 12 miljoner kronor för nya projekt som ska förbättra behandling och livskvalitet för cancerpatienter.

Drönare flyger över ett landskap

LiU startar nytt program – teknik möter natur och samhällsnytta

Hösten 2026 lanserar Linköpings universitet ett nytt kandidatprogram i naturgeografi. Utbildningen kombinerar naturvetenskaplig förståelse med tekniska färdigheter inom GIS och fjärranalys – och är utformad i nära samarbete med branschen.

Läkare mäter blodtrycket på en ung man.

Högt blodtryck i tonåren tyst risk för åderförfettning

Redan ett blodtryck på 120/80 mmHg i tonåren kan kopplas till en högre risk för åderförfettning i medelåldern, enligt en LiU-studie. Fynden pekar på att högt blodtryck tidigt i livet spelar en viktig roll i utveckling av sjukdom i hjärtats kranskärl.