05 februari 2024

Kungen har beslutat att tilldela Erik Sandewall, professor emeritus vid Institutionen för datavetenskap (IDA), H.M Konungens medalj i 8:e storleken i Serafimerordens band. 

Erik Sandewall Fotograf: Magnus Johansson

Erik Sandewall, Sveriges första professor i  datalogi (1975) och medgrundare av IDA (1983), har tilldelats H.M konungens medalj "för betydande insatser inom datavetenskaplig forskning med särskild inriktning på artificiell intelligens".

Varma gratulationer till medaljen! Hur känns det att förlänas en medalj av kungen? 

— Min direkta känsla var ju bara förvåning, ungefär som ”vem, jag?” När jag sedan funderade på medaljens motivering tänkte jag att den borde hellre vara riktad till vår grupp och alla som gjort jobbet där, men å andra sidan skulle det väl då vara svårt att dra gränsen för vilka som ska anses ha ingått. Och för övrigt ges medaljer bara till enskilda individer såvitt jag vet. Så jag kommer att ta emot medaljen med stor tacksamhet, och min tacksamhet är också riktad till alla som bidragit i vårt arbete vilket har resulterat i den här utmärkelsen, säger Erik Sandewall.

Medaljen förlänades den 28 januari och tas emot vid ett senare tillfälle.

Läs mer om medaljen och årets mottagare på hovets hemsida.

Läs mer om Erik Sandewall

AI vid LiU och Institutionen för datavetenskap

Senaste nytt från LiU

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.

Kinga Barrafrem.

Ny forskning om hur sociala medier påverkar din privatekonomi

LiU-forskare leder ett nytt projekt för att undersöka hur vår identitet påverkar de ekonomiska beslut vi tar – särskilt när sociala medier spelar en allt större roll för finansiell information.