22 augusti 2024

En av LiU:s mest uppmärksammade studenter och medarbetare, Fredrik Löfgren, har hastigt gått bort i en olycka.

Fredrik Löfgren med robot
Fredrik Löfgren
Under sin tid vid Linköpings universitet blev han bland annat känd som Robot-Fredrik från SVT, en av landets främsta AI-experter och en verklig eldsjäl, bland annat för särbegåvade ungdomars rätt till en god skolgång. Ett bevis på det senare var de Mattekollo som han varje sommar arrangerade på campus för ungdomar från hela landet.

Fredrik Löfgren uttryckte sitt engagemang med orden ”jag vill inspirera andra att leka med vetenskap och teknologi. Det är mitt sätt att bidra till att rädda världen”. Fredriks energi och engagemang för möjligheterna med AI, balanserades av hans öppenhet kring de utmaningar som teknologin också medförde. I sina föreläsningar, samtal och inlägg gjorde han det komplicerade och svåra till något spännande och nyanserat.

– Fredrik Löfgren har varit drivande i att bygga upp LiU:s verksamhet med humanoida robotar och att engagera barn och unga kring robotik och AI. Han var en otroligt viktig glädjespridare, allmänbildare och framtidsskapare. Nu är det upp till oss att fortsätta det han började med och se till att skapa den positiva framtid han levde för, säger professor Fredrik Heintz vid Institutionen för datavetenskap.

LiU-nyheter med Fredrik Löfgren