30 augusti 2024

En minnesstund för LiU-alumnen och robotexperten Fredrik Löfgren hölls i Lövverket i Studenthuset torsdagen den 29 augusti. Många ville dela med sig av sina minnen. Men mycket handlade också om att fortsätta arbetet i Fredrik Löfgrens anda.

Kondoleansbord med robot, foto och bok.
Kondoleansbordet, Fredrik Löfgrens minnesstund. Emma Busk Winquist

Det blev en stund av minnen, musik, skratt och tårar. Officiant vid minnestunden var Cecilia Wikström, präst och direktör för Wallstiftelsen. Johan Ölvander, dekan vid Tekniska fakulteten beskrev betydelsen av Fredrik Löfgrens engagemang.

− Vi är många lärare som skulle vara glada om vi kunde vara hälften så entusiasmerande, eller ha hälften så stort LiU-hjärta som Fredrik hade. Fredrik levde och förkroppsligade verkligen universitetets ideal. Som LiU-alumn hade han också ett stort Linköpingshjärta. Han representerade Linköping och Linköpings universitet i vad han än gjorde och var han än var.

Lena Miranda, vd för Linköping science park talade om framtiden:

Runtom dig fanns en aura av glädje
och oavbruten energi

Emma Busk Winquist
− Du saknas oss, Fredrik. Runtom dig fanns en aura av glädje och oavbruten energi och medmänsklighet. Om något gott kan komma ur den här fruktansvärda och sorgliga händelsen så är det att du har fört oss samman. Om var och en av oss kan göra något litet för att föra det här fantastiska arbetet vidare så kommer vi att kunna åstadkomma väldigt mycket tillsammans i Fredriks anda.

Barnen

Tillförordnade landshövdingen Ann Holmlid talade och underströk vikten av Fredrik Löfgrens starka engagemang för särskilt begåvade barn. − Du har varit så viktig, för den kunskapsspridning om särbegåvning de senaste fem−tio åren och skapat sammanhang för särbegåvade barn. Nu är det många pappor och mammor och barn som både är och har det bättre, sa Ann Holmlid.

Fredrik Löfgren tilldelades Mensapriset 2023, som syftar till uppmärksamma och lyfta personer eller organisationer som främjar mänsklig intelligens.

Göra forskning synlig och konkret,
det var en av Fredriks superkrafter

− Han tilldelades priset för sin förmåga att konkretisera forskning och hans insatser för särbegåvade barn. Att göra forskning synlig och konkret, det var en av Fredriks superkrafter, sa Mensa-ordföranden Vendela Normark Granetoft.

Vänskapen

Valentina Chapovalova och Benjamin Verbeek har båda arrangerat Mattekollo för barn tillsammans med Fredrik Löfgren. Deras anekdoter lockade fram skratt vid minnesstunden. Och de berättade om Fredrik Löfgren som en vän:

Man kunde prata med
honom om allt

− Imponerande hur han kunde vara så tillgänglig för alla hela tiden, och ändå så närvarande när man träffade honom, sa Benjamin Verbeek. Man kunde prata med honom om allt. Han var icke dömande, väldigt öppen för nya tankar. Han var väldigt bra på att höra av sig. Jag kommer att göra mitt bästa för att fortsätta med Mattekollo och sprida kunskap så gott jag kan. Och höra av mig till kompisar och vara lite mer som Fredrik.

Familjen

Från familjens sida var det Fredriks pappa, Erik Löfgren, som talade.

− Vi till tacka er alla för ert stöd och er närvaro här i dag. Ert deltagande och era vänliga ord ger oss styrka. Låt oss minnas Fredrik för den fantastiska person han var, en hjälpsam kärleksfull son, bror, en briljant innovatör och en sann vän. Hans minne ska leva vidare i vår hjärtan. Nu får vi alla hjälpas åt för att ta hand om varandra och fånga de möjligheter vi möter och för att göra våra egna liv så bra som möjligt, sa Erik Löfgren.

Om Fredrik Löfgren

Under sin tid som student och medarbetare vid Linköpings universitet blev Fredrik Löfgren känd som Robot-Fredrik. Inte minst efter att ha deltagit i stora TV-produktioner som ”Talang” och ”Genikampen”.

Fredrik Löfgren var drivande i att bygga upp LiU:s verksamhet med humanoida robotar med allt från matlagningsrobotar till svenska landslaget i robotfotboll..

Hans brinnande intresse för att utveckla, programmera och lära andra mer om robotar gjorde honom till en av landets främsta AI-experter. Han fick ofta uttala sig i intervjuer om robotik, AI och framtiden.

Med outröttlig entusiasm tog han emot besökare i alla åldrar för att lära ut det senaste genom inspirerande demonstrationer och praktiska aktiviteter.
Något som fått stor betydelse för många är att Fredrik Löfgren spred kunskap om och startade verksamheter för särskilt begåvade barn och
gav dem inspiration och meningsskapande aktiviteter.
Han startade studentföreningen FIA - Föreningen för Intelligenta Autonoma System - som har engagerat många studenter.
Han var särskilt engagerad i att stimulera barns och ungas intresse för teknik, särskilt robotik och artificiell intelligens.

Fredrik Löfgren gick bort i en olycka den 20 augusti 2024. Han blev 32 år gammal.

Bildspel

Relaterat innehåll