14 juni 2024

Idoia Beloqui Ezquer, doktorand i kemi vid institutionen för fysik, kemi och biologi, har prisats i Svenska Kemisamfundets tävling i forskningskommunikation.

“Många ser kemi som komplext och otillgängligt, något de inte tror är relevant för dem. Men forskning inom detta område påverkar många liv direkt, vilket gör att det är avgörande att hjälpa fler människor att förstå vad vi gör.”, säger Idoia Beloqui Ezquer.

När hon bestämde sig för att delta i Svenska Kemisamfundets tävling, tyckte hon att deras initiativ att skapa ett inspirerande offentligt bibliotek med engagerande presentationer som informerar allmänheten om kemi var intressant. Även om det var viktigt för henne att vinna stipendium som skulle finansiera hennes deltagande i internationella konferenser, var hon också fascinerad av formatet treminutsfilm. Tre minuter i pitchformat tycker hon är mycket inbjudande att titta på.

Att kommunicera forskning

“Min forskning är direkt relaterad till allas vardag, men många människor är omedvetna om de farliga kemikalier som finns i deras hem, kontor, gym, skolor, så mitt primära mål med forskningskommunikation är att höja medvetenheten om dessa risker så att människor kan vidta åtgärder för att minska sin exponering. Till exempel, om man inte vet att målarfärger kan innehålla farliga kemikalier, kan man måla sina inomhusmiljöer utan ordentlig ventilation och utsätta sig för hög exponering. Så det är avgörande för min forskning att effektivt kommunicera med allmänheten och hjälpa dem att förstå konsekvenserna av inomhusföroreningar.”, avslutar Idoia.

Den största utmaningen i all forskningskommunikation, och även i denna pitchvideotävling, var att skifta från ett vetenskapligt tankesätt och språk till vardaglig kommunikation. “När vi diskuterar vår forskning, är jag van att använda vetenskaplig jargong och kemisk terminologi. Att förklara mitt projekt i termer som alla kan förstå har varit ganska svårt. Jag vill ge detaljerade förklaringar, men att göra det kräver bakgrundsinformation, vilket snabbt kan bli överväldigande i en tre minuters video.”, förklarar Idoia. Hon bedömer sina färdigheter i videoskapande till nästan obefintliga, så i denna video försökte hon göra det så enkelt som möjligt, genom att spela in sin skärm medan hon gjorde anteckningar på sin surfplatta.

Stipendieresa till Singapore

För stipendiet planerar Idoia att delta på konferensen “Dioxin”, som i år hålls i Singapore. “Dioxin” är ett internationellt symposium inriktat på halogenerade persistenta föroreningar, av vilka polychlorerade alkaner, de föreningar Idoia arbetar med, är en del.

Idoia Beloqui Ezquers forskning bedrivs vid kemiavdelningen, Institutionen för fysik, kemi och biologi, i samarbete med Tema miljöförändring (Tema M) vid Institutionen för tema, båda vid Linköpings universitet.

Idoia Beloqui Ezquer

Idoias pitchfilm

Här kan du se Idoias prisade pitchfilm, en film som i korthet sammanfattar hennes forskningsämne: "Analytical chemistry pitch film: Study of polychlorinated alkanes in indoor dust".

Relaterat innehåll