16 maj 2023

Anna Brodzka är en av deltagarna i Korta vägen, en uppdragsutbildning för arbetssökande akademiker. Lektioner i svenska språket varvas med praktik. – Fikapauser är viktigt på svenska arbetsplatser, det fick jag lära mig tidigt, säger hon.

En bild med en kvinna till vänster och en man till höger.
Som akademiker och arbetssökande från ett annat land deltar  Anna Brodzka  i projektet Korta vägen och får praktik på IFM, vid Linköpings universitet. Charlotte Perhammar
Anna Brodzka och hennes man flyttade till Sverige från Polen för drygt ett och ett halvt år sedan. De ville prova på livet i Sverige. Hennes man, som forskar inom neurobiologi, fick jobb som forskare på Linköpings universitet. För Anna Brodzka var det oväntat svårt att få jobb, trots bakgrunden inom ekonomi samt processförbättring och automation i Polen.

– Jag blev förvånad att man förväntades kunna både engelska och svenska för att få jobb som ekonom i Sverige, som är ett så internationellt land. I Polen, där jag jobbade med processförbättring på ett medicinskt företag, pratade vi nästan bara engelska, säger hon.

Fick tips om Korta vägen

I stället började hon utbildning i svenska för invandrare, SFI. En av kursdeltagarna tipsade henne om Korta vägen, som är en arbetsmarknadsutbildning för arbetssökande akademiker med utländsk bakgrund och ett sätt att lära sig svenska snabbare och få jobberfarenhet. Nu pluggar hon svenska, och praktiserar två dagar i veckan på ekonomiavdelningen på IFM, institutionen för fysik, kemi och biologi. John Rebel jobbar som controller och är hennes handledare.

– När vi fick se Annas bakgrund kände vi att hon skulle passa bra hos oss. Vi började med att hon skulle lära sig vårt ekonomisystem. Hon fick även följa med på olika arbetsmöten och prova på olika arbetsmoment, och kunde sedan få ansvar för egna uppgifter, säger John Rebel.

Deltagarna i Korta vägen har ofta med sig en gedigen bakgrund.

– Anna kom snabbt in i verksamheten, man märker att hon har en ekonomisk utbildning och har jobbat med ekonomiprocesser tidigare. Hon var snabb med att förstå verksamheten och att ta till sig nya kunskaper. Hon kunde också ta tag i saker som bara blivit liggande, säger han.

Bra att ha fått in en fot på arbetsmarknaden

Anna Brodzka är nöjd med praktikplatsen och Korta vägen.

– Redovisning kan vara ganska olika mellan olika företag, så det har varit intressant att se hur man gör inom en statlig myndighet. Vid det här laget kan jag jobba i ekonomisystemet, hantera fakturor och göra omföringar. När jag har tid över försöker jag hjälpa till där det behövs. Det finns alltid en excelrapport som går att förbättra. Det är bra att ha fått in en fot på arbetsmarknaden och att se hur jobb fungerar i Sverige, det kan vara olika i olika länder.

Just nu förbereder hon sig för det kommande Tisus-provet, ett behörighetsgivande test i svenska språket. Och efter Korta vägen hoppas hon förstås på att få jobb.

– Jag hoppas på att hitta ett jobb som jag trivs med. Vi tycker om Sverige och har fått vänner här. Jag var beredd på att svenskar skulle vara mer tillbakadragna, men min upplevelse är tvärtom att de är vänliga och hjälpsamma, säger Anna Brodzka.

Korta vägen-projektet

Korta Vägen är en arbetsmarknadsutbildning för arbetssökande akademiker med utländsk bakgrund. Genom olika utbildningsinsatser och praktik förbereds deltagarna för arbetslivet eller vidare studier.

Uppdragsutbildningen riktar sig till personer med utländsk bakgrund som har läst minst två år på högskola eller universitet.

Linköpings universitet ger utbildningen på uppdrag av Arbetsförmedlingen och den genomförs i Östergötland.

Läs mer: Korta vägen

Mer om uppdragsutbildning