06 mars 2024

I hennes roll som Senior Management Consultant leder Karin Thellengard IT-projekt inom logistik, med fokus på självständig projektledning och kundkommunikation. Som doktorand njöt hon av nätverkande och konferenser, som ledde till minnesvärda samarbeten, som det i Neapel. Forskarutbildningen banade väg för hennes karriär inom konsultbranschen och engagemang för hållbarhetsfrågor.

Porträtt på en kvinna.

Vad gör du i ditt jobb? Vad innebär din titel?

Konsultrollen i sig är ju väldigt varierande, allt beroende på vilket typ av projekt, roll och inom bransch som man hamnar på uppdrag inom. Min roll idag centrerar främst kring att projektleda olika typer av projekt, främst IT-relaterade projekt med koppling till logistik. Som Senior Management Consultant så förväntas man bedriva sina projekt mer självständigt samt kommunikationen och utvecklingen hos kunden. Dessutom så brukar det även ligga ett större ansvar kring sälj och vidareutveckling av företagets tjänster. Vid sidan om min projektledarroll så medverkar jag även i Forefronts tjänsteerbjudandeutveckling kring hållbarhet.

Vad var roligast med att vara doktorand? Har du något bra minne att dela?

Förutom mitt forskningsområde och skrivandets olika faser så tyckte jag det var väldigt roligt att få möjligheten att vara med i olika nätverk, delta på konferenser och diskutera min forskning med andra forskare och doktorander. Efter min licentiatavhandling så åkte jag och min handledare till Neapel, för att besöka en forskarkollega som vi hade inlett ett samarbete med. Det var en resa som både skapade många vidare samarbeten i form av artiklar men också en massa fina minnen.

Vilken roll har utbildningen spelat i din karriär? Hur hamnade du där du är?

Jag tyckte att utbildningen var en väldigt bra språngbräda ut i arbetslivet där du både kan uppvisa en fördjupad och gedigen kunskap inom ett område men också visa på ett stort personligt ansvar att faktiskt fullfölja en sådan typ av utbildning. Har alltid gillat kunskapsutbyte samt att jobba mer projektbaserat och såg därför doktorandutbildningen som ett väldigt långt projekt med en tydlig start och slut. Så att valet efter min utbildning blev konsultbranschen föll sig därför väldigt naturligt. Att jag har stannat kvar inom branschen beror just på att man ständigt lär sig något nytt, får ta ansvar, omges av kompetenta kollegor samt ha roligt på jobbet. Min forskarutbildning samt eget intresse har också bidragit till att få möjligheten att jobba vidare inom ett område som jag tycker är väldigt intressant och viktigt, nämligen hållbarhet.

Vad tyckte du om utbildningen och Linköpings universitet?

Jag gillade verkligen variationen kring upplägget av utbildningen. Där det givetvis var fokus på sin egen forskning men också vidareutbildning i form av olika kurser som man skulle gå samt att medverka i studentundervisningen. Jag gillade verkligen min tid på LiU och har många fina minnen både kopplat till min grundutbildning och doktorandutbildning.

Har du något råd till dagens studenter?

Om man går och funderar på att söka till en doktorandutbildning så tycker jag verkligen att man ska testa för detta är verkligen en rolig och givande möjlighet. Beroende på område och upplägg så kan det nog vara bra att verkligen tänka igenom vad man vill inrikta sig inom även om det allteftersom kan växa fram. Dessutom så tror jag det inte är någon nackdel att ha en stor portion av eget driv.

Karin om doktorandutbildningen

Doktorandutbildningen var för mig en bra språngbräda ut i arbetslivet där man kunde visa upp fördjupad kunskap men också ett stort personligt ansvar
Karin Thellengard, Senior Management Consultant, Forefront Consulting

Fakta om Karin