15 september 2021

Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) vid Linköpings universitet stärker sin position inom materialforskning genom att teckna avtal om en gästprofessur med en av de världsledande forskarna inom kompositmaterial, professor Ramesh Talreja.

Mohamed Loukil och Ramesh Talreja
Biträdande professor Mohamed Loukil, Linköpings universitet och professor Ramesh Talreja, Texas A&M University. Bala Gunasekar

Professor Ramesh Talreja är Tenneco professor vid institutionen för flygteknik vid Texas A&M University. Han har publicerat mycket inom skademekanik och utmattning av kompositmaterial.

Nyligen besökte professor Talreja vårt labb och diskuterade då möjliga sätt att samarbeta.

– De faciliteter ni har idag är tillräckliga för grundutbildning och forskning inom kompositmaterial. Ni har optiska och  svepelektronmikroskop samt servohydrauliska provningsmaskiner. Ni har också utrustning för hand layup av prepregs och varmpress för att tillverka kompositlaminat, säger professor Talreja.

Professor Talreja sammanfattade de viktigaste nyckelfaktorerna som vi bör överväga för att utöka forskargruppen vid Linköpings universitet.

—  Ni har en bra kombination av expertis vid universitetet samt på SAAB och RISE. Tillsammans har ni möjlighet att bygga en forskargrupp med 3-5 mastersstudenter och doktorander och 1-2 postdoktorer inom de närmaste två åren. Ni bör söka finansiering för dessa forskare från svensk industri och ha industrin involverad i projekten samt i vägledningen av forskningen. Ni bör också försöka gå med i EU-projekt i samarbete med forskare från andra europeiska universitet samt industrier.

Avdelningen för konstruktionsmaterial är mycket hedrad av detta besök och ser fram emot att fortsätta detta givande samarbete.

Relaterat innehåll