05 september 2023

Med hjälp av insiktsfulla budskap och musiktexter ska forskare lyfta den samlade forskningens insikter om klimat och hållbarhet inför FN:s hållbarhetsmöte i september. 

Maria Jernnäs utomhus med träd i bakgrunden
Maria Jernnäs Jenny Widén

Var fjärde år arrangerar FN ett toppmöte för att följa upp Agenda 2030 och dess globala hållbarhetsmål vid the Sustainable Development Goals Summit. Nästa möte äger rum den 18-19 september i New York.

Maria Jernnäs är en av tre forskare från Tema Miljöförändring vid Linköpings universitet som är drivande i att utveckla en kampanj som belyser forskningens perspektiv på de globala hållbarhetsmålen inför mötet.
– Enligt utvärderingar som görs så ser det inte bra ut, säger Maria Jernnäs.

Vad handlar projektet om?

– I detta projekt har vi utformat en kampanj som stärker forskningens röst inför toppmötet. Projektet innebär alltså ingen ny forskning; det är istället en sammanställning av forskningens främsta rekommendationer för att nå de globala hållbarhetsmålen. I samarbete med en designbyrå har vi utvecklat kampanjmaterial med kraftfulla budskap som kommer att spridas framför allt i sociala medier under hashtagen #TimeToLead, berättar Maria Jernnäs.

Vilka mål hoppas ni uppnå med kampanjen?

– Målgruppen är bred och vi hoppas kunna nå såväl politiker som beslutsfattare på olika nivåer. Genom att presentera forskningen på ett kreativt och tillgängligt sätt, hoppas vi kunna skapa ett momentum inför mötet. Målet är att öka medvetenheten om befintlig forskning och att kampanjen ska fungera som en katalysator för konkreta åtgärder, förklarar Maria Jernnäs.

Vilket budskap vill ni förmedla med kampanjen?

– Vi vill framhäva att vi inte nödvändigtvis behöver mer kunskap för att kunna agera på hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Istället handlar det om att vi måste använda den redan kunskap vi redan har. Kampanjen betonar också vikten av en större diversitet i kunskapsproduktionen för att uppnå hållbarhetsmålen. Kampanjmaterialet inkluderar tio huvudbudskap med tillhörande rekommendationer, presenterade genom bilder med text och ibland med musiktexter för att väcka känslor. Budskapen bygger på de senaste årens omfattande syntesrapporter inom klimat och hållbar utveckling, fortsätter Maria Jernnäs.

Kampanjen pågår mellan den 4-19 september och projektgruppen hoppas på att den ska få bred spridning, särskilt inom forskarsamhället. Från LiU är även Björn-Ola Linnér och Victoria Wibeck engagerade i projektet. Förutom Linköpings universitet medverkar även International Science Council (ISC), och Stockholm Environment Institute (SEI) är projektledare.

 

Mer information finns på SEI:s kampanjsida.

Kontakt

Organisation

Senaste nytt från LiU

Förmultnat löv.

En kemisk gåta löst – reaktionen som förklarar stora kolsänkor

En gåta som gäckat forskarvärlden i 50 år har nu fått sitt svar. Forskare från bland annat LiU har visat att en särskild typ av kemisk reaktion kan förklara varför organiskt material i sjöar och vattendrag är så motståndskraftigt mot nedbrytning.

Flaggor vajar utanför Studenthuset.

LiU:s nya universitetsdirektör – en erfaren och driven chef

Anna Thörn blir ny universitetsdirektör vid LiU. Hon jobbar för närvarande som regiondirektör i Region Dalarna och har tidigare haft flera chefsbefattningar i Östergötland, bland annat som kommundirektör i både Norrköping och Söderköping.

Studentsångare tågar på Valborg

Valborgstradition fyller 50 år

På valborgsmässoafton blir det som traditionen bjuder, vårsånger, vårtal och mösspåtagning med manskören Linköpings Studentsångare på Borggården utanför Linköpings slott. I år firar traditionen 50-årsjubileum.