18 oktober 2024

2030 ska alla golfbollar ha ersatts av nya. Orsaken? De nuvarande går för långt. Studenter vid LiU undersöker möjligheten att göra en ny typ av golfboll – delvis tillverkad av träfiber.

Video

För den oinvigde kan det först verka en aning otippat. Men, med hjälp av 3D-skrivare har studenter tillverkat golfbollar som delvis är gjorda av trä. Eller, närmare bestämt, träfiber. Materialet PLA Wood innehåller 40 procent träfiber och 60 procent plast och går att använda vid additiv tillverkning (3D-printning).

Studenterna går kurs i träteknik, som ges för de som utbildar sig till civilingenjör vid LiU. I kursens projekt ”Materialbyte” får de undersöka var det är möjligt att byta ut material, så som plast och metall, mot trä. Tekniker Per Nyberg brukar ta Fjällräven som exempel. För några år sedan bytte de material i en av sina ryggsäckskomponenter från metall till trä. I och med detta materialbyte reducerade de CO2-fooprint för denna komponent med 90 procent utan att förlora nödvändiga materialegenskaper.

Tema leksaker

En golfboll som skrivs ut i två delar.
Då kursen fick tema leksaker valde studenterna att jobba med golfbollar.

– Vi tyckte att en golfboll lät väldigt roligt eftersom många av oss golfar på fritiden, säger Andrei Toader, student.

Gruppen tillverkar, testar och jämför bollar utskrivna med olika strukturer och i olika material. Vissa utskrivna i ett stycke, vissa i två delar.

Två golfbollshalvor som ska limmas ihop.
Studenterna har gjort några olika varianter. Den här bollen har ett skal av PLA-Wood, ett innanmäte av TPU och en stålkula i mitten.
Bollarna ska testas på Linköpings golfklubb. Den modell studenterna tror kommer gå bäst har ett skal av PLA-Wood, ett innanmäte av TPU (plast) och en metallkula i mitten.

– Jag tror den kommer funka, men den kommer inte uppnå samma studs som man får i en vanlig golfboll, säger Otto Kövamees, student.

– Man kommer ändra golfbollarna till 2030 så att de ska gå kortare. På det sättet kan det vara ett steg till framtidens golfboll, säger han.

Visionen – centrum för additivt tillverkning

Linköpings universitet har jobbat med additiv tillverkning länge. Men jämfört med traditionell tillverkning är produktionsmetoden fortfarande ny. Det behövs mer forskning, bland annat för att få mer kunskap om hur egenskaperna hos 3D-printade produkter skiljer sig från produkter som tillverkats på traditionellt vis. Universitetet har ambition att bygga upp ett nationellt centrum för additiv tillverkning och för drygt ett år sedan fick LiU ett viktigt tillskott: En 3D-skrivare för metall. Den har möjliggjort för ny forskning och samarbete med näringslivet.

Både Otto Kövamees och Andrei Toader läser femte året på civilingenjörsprogrammet i maskinteknik.

Hur nöjda är ni med utbildningen på LiU?

– Jag är nöjd. Man får prova på att göra praktiska grejer, säger Otto Kövamees, men lyfter också att det är mycket teoretiskt.

– Man får helheten av vad man skulle vilja ha, säger han.

– Jag är också väldigt nöjd. Jag tycker det är väldigt bra bemötande allmänt. Alla studenter är trevliga och alla examinatorer man träffar på är trevliga och hjälpsamma. Det känns som en trygg miljö att vara i. Det är också väldigt bra studentliv, mycket att göra. LiU är stark rekommendation, säger Andrei Toader.

Eldprovet: Driving rangen

Studenter och teknikern studerar en av golfbollarna.
Kursens deltagare i läser olika program vid LiU men har det gemensamma att de utbildar sig till civilingenjörer.
Resultatet då? Efter en dryg timme på Linköpings golfklubb kan studenten David Eidhammer konstatera att de flesta bollarna funkade bra på putting green vid närspel. När det var dags för eldprovet, vid driving rangen, tog dock alla bollar skada i olika omfattning.
Den boll som studenterna trodde minst på – en solid boll utskriven enbart med PLA-Wood – höll bäst och flög drygt 100 meter.

– Den hade samma vikt som en vanlig golfboll, säger Otto Kövamees.

Bollen de trodde mest på (skal av PLA-Wood, infill av TPU och stålboll i mitten) gick det desto sämre för. Den gick itu. Detta till trots var den ändå bra tycker Otto.

– Den var skön. Det var bara att limningen hade behövt vara bättre.

Faktaruta

Studenter och en tekniker står ute på driving rangen på Linköpings golfklubb.
Golfbollarna testades på Linköpings golfklubb.
Kurs: Träteknik – Material, TMKT80
Huvudområde: Produktutveckling Maskinteknik
Utbildningsnivå: Grundnivå
Antal högskolepoäng: 6 hp