20 december 2022

Colm Nestors mål är ett bättre resultat för alla barn som diagnosticerats med cancer. Finansieringen från Joanna Cocozzas stiftelse för barnmedicinsk forskning kommer att hjälpa hans forskargrupp på vägen.

Colm Nestor.
Colm Nestor. John Karlsson

- Att få ett anslag från Joanna Cocozzas stiftelse betyder mycket för mig. Det är ett erkännande av det arbete jag har gjort med barncancer, säger Colm Nestor som är docent inom epigenetik vid Linköpings universitet.

Vad betyder det för din forskning?
- Den tidigare finansieringen från stiftelsen resulterade i en betydande publikation som identifierade ett potentiellt terapeutiskt mål i barn-leukemi (T-ALL). Jag är övertygad om att denna nya finansiering också kommer att resultera i fler banbrytande framsteg.

Vad är ditt mål?
- Att bota barncancer. Mitt yttersta mål är att en barncancerdiagnos inte behöver inkludera risken för att dö. Mer realistiskt hoppas jag att under min livstid kunna bidra till ett bättre resultat för alla barn som diagnostiserats med cancer, säger Colm Nestor.

Vad är nästa steg i projektet du arbetar med just nu?
– Vi vill förstå hur de gener vi föds med bidrar till cancer hos barn. På lång sikt vill vi kunna identifiera barn med hög risk för cancer redan från födseln som vi sedan kan screena regelbundet för tidig upptäckt av cancer.

Är det speciellt på något sätt att arbeta med forskning kopplat till barnmedicin?
– Som pappa till tre små barn kan jag inte föreställa mig rädslan och smärtan av en cancerdiagnos hos ett barn. Detta gör barncancerforskningen mer givande och angelägen för mig.

Har du någon fritidsaktivitet, hur kopplar du av när du inte jobbar?
- Spelar fotboll, tittar på fotboll och tränar det barnlaget i fotboll.

Colm Nestor är mycket tacksam för stödet från stiftelsen:
– Jag vill rikta ett uppriktigt tack till familjen Cocozza för deras generositet och försäkra dem om att de forskningsanslag jag får kommer att användas för att driva världsledande och kliniskt relevant barncancerforskning.

Projektet  “OncoABIS: Dissecting the genetic and epigenetic predisposition to childhood cancer” tilldelas 500 000 kronor per år i två år från Joanna Cocozzas stiftelse för barnmedicinsk forskning, 2022.

Om stiftelsen