09 februari 2021

En ljusglimt i pandemi-misären: ett fysiskt inomhusevent som faktiskt blir av! Sistaårsstudenterna på Malmstens Linköpings universitet har tagit med sina bästa alster från det lugna campuset ute på Lidingö och installerat sig mitt inne på Sergels torg.

Superellipsen, Sergels torg, Stockholm
Jonathan Pakvis

Utanför ingången till Superellipsen, mitt under fontänen på Sergels torg, sitter en tiggare på knä. En skock frusna duvor kurar tätt ihop på de svartvita plattorna.

Inne i den nyrenoverade lokalen är det däremot rent och ordnat. Studenternas snygga möbler och objekt är noggrant utplacerade och upplysta. Kataloger och visitkort ligger här och där. Max 24 besökare får vara på plats samtidigt. För att få komma in måste man förboka en 20-minutersslot.

– Egentligen är det Kapp-Ahls lokaler, men på grund av pandemin vill de inte flytta tillbaka än så det stod bara tomt. Fast vi fick tjata lite, säger läraren Chandra Ahlsell.

Första utställningen tillsammans

Chandra AhlsellChandra Ahlsell, formgivare och lärare på Malmstens. Foto Jonathan PakvisNormalt pågår i huvudstaden så här års den stora möbelmässan i Älvsjö och många andra parallella event inom ramen för Stockholm Design Week. I år är allting annorlunda, men på något sätt öppnades en möjlighet för Malmstens och de två andra stora stockholmska designskolorna, Beckmans och Konstfack, att ställa ut tillsammans för första gången.

– Det som är så kul är att skolorna för en gångs skull ses som kolleger och inte konkurrenter. Vi har olika kvaliteter och rider på det, säger Chandra Ahlsell.

I Malmstens utställning Contrasts visas sammanlagt 19 projekt som studenterna på de tre utbildningarna har designat, snickrat och klätt. Flera möbler är dessutom gesällprov. Som vanligt jobbar studenter ofta ihop i projekten.

Två studenter i taget är på plats för att guida runt. I dag är det möbeldesignstudenterna Jessica André och Camilla Synnergren. De deltar själva med utställningens absolut största föremål, det mobila aktivitetsbaserade mötesbordet Cocoon. Det är framtaget för producenten Johanson Design som är Malmstens samarbetspartner på utställningen.

– Bordet har integrerade ljudabsorbenter. Tanken är att man ska kunna jobba i avskildhet även i öppna ytor, som skolor, kontor eller andra typer av miljöer, förklarar Jessica André.

”Design handlar om att hitta lösningar”

Pandemin har gjort att arbetsmarknaden för design- och hantverksstudenter är kärvare än normalt. Men Jessica André är optimistisk. Hon har redan hunnit jobbat lite för en arkitektbyrå, och hon ser möjligheterna som krisen erbjuder.

– Vi måste hitta sätt att nå ut. Design handlar om att hitta lösningar, så det här är verkligen en möjlighet. Det gäller att vara kreativ, att hitta andra sätt att jobba på, säger hon.

Chandra Ahlsell betonar hur viktigt det är att arrangera en fysisk utställning som kan upplevas live.

– En fysisk utställning är A och O. Det är nu man kan ta alla bilder som kan spridas på nätet och ge ringar på vattnet. Utan utställningen hade det varit svårare att marknadsföra våra program och studenter. Och sedan finns ju alla producenter i Stockholm.

Utställningen på Sergels torg pågår till och med 13 februari. För ytterligare information samt för att uppleva den digitalt, se länkar nedan.

Malmstens utbildningar

Malmstens Linköpings universitet