Under sin presentation betonade Konrad Smolarczyk det akuta behovet av att minska utsläppen från vägtransporter, som idag står för cirka 21 % av Europas växthusgasutsläpp. Även om efterfrågan på grönare transporter ökar, har många företag och beslutsfattare fortfarande svårt att välja de mest hållbara och praktiska alternativen.
För att bidra till en lösning har Konrad Smolarczyk utvecklat en multikriterieanalysmodell som jämför nuvarande transportalternativ – som diesel-, el- och biogasfordon – utifrån fyra centrala dimensioner: tekniska, miljömässiga, ekonomiska och sociala.
– Många befintliga utvärderingar fokuserar bara på siffror som bränslekostnad eller utsläpp, sa Konrad Smolarczyk. Men vi behöver också inkludera viktiga kvalitativa faktorer som inte alltid kan mätas direkt.
Modellen använder ett färgkodat betygssystem som gör det lättare att förstå och jämföra styrkor och svagheter hos varje alternativ. Till exempel får diesel höga betyg för kostnad och tillförlitlighet, men låga betyg för utsläpp. Alternativ som komprimerad biogas och flytande naturgas (LNG) visar potential, men resultat från olika studier varierar – vilket belyser hur komplext det är att fatta hållbara beslut.
Sveriges nationella klimatmål – att minska inrikes transportutsläpp med 70 % jämfört med 2010 års nivåer till 2030 – utgjorde bakgrunden till presentationen. Konrad Smolarczyk underströk att ambitiösa mål som dessa kräver praktiska verktyg som stöd.
– Det här verktyget hjälper till att visualisera kompromisser mellan olika lösningar, förklarade Konrad Smolarczyk. Det kan vägleda företag, kommuner och beslutsfattare till mer informerade och balanserade beslut.