18 september 2023

Spelar du redan i orkester eller vill du prova på att spela i orkester? Ta med ditt orkesterinstrument och kom och spela massor av roliga och spännande verk för symfoniorkester!

Delar av stråksektionen i en orkester med fem personer som spelar violin.

Linköpings Akademiska Orkester bjuder in regionens instrumentalister till en eftermiddag där alla spelar a vista tillsammans under ledning av biträdande director musices Merete Ellegaard. A vista, eller egentligen ”prima vista”, betyder att läsa noter för första gången.

- Våra egna musiker finns på plats men vi hoppas att många fler instrumentalister vill komma och spela tillsammans med oss, säger Merete Ellegaard, dirigent. Det blir kul att träffa andra musiker och spela ihop.

Deltagarna får träna sin förmåga att läsa noter och får möjlighet att utvecklas som orkestermusiker genom att spela med andra musiker än man är van vid, och spela med en annan dirigent. Om man aldrig har spelat orkester förut blir det en första lektion i vad det innebär att sitta i en symfoniorkester.

- Du som kommer får spela rolig, känd och mindre känd musik tillsammans med likasinnade under avslappnade former. Man får låna noter på plats. Vi bjuder på eftermiddagsfika vilket ger ett strålande tillfälle att mingla och prata musik, eller annat, med andra orkestermusiker och knyta nya orkesterkontakter. Om man spelar i en annan symfoniorkester än LAO kan man ta med sig repertoarlistan till sin orkester och ge förslag på stycken som man gillade att spela under dagen.

Evenemanget är helt gratis och sker i samarbete med Sveriges Orkesterförbund Östergötland vars ordförande kommer att vara på plats under dagen.

- Min ambition är att utveckla a vista-dagen till ett återkommande evenemang, fast med olika fokus. Den här första pilotomgången kommer vi att leverera ett smörgåsbord av stycken som är lämpliga för orkesterföreningar. Det blir ganska brett – både utifrån svårighetsgrad och musikstil, säger Merete Ellegaard.

Välkommen till Kulturskolans orkestersal, Östgötagatan 17, Linköping, den 30 september kl 13.00-17.00.

Anmälan: mejla info@laorkester.se eller fyll i formuläret här.

Relaterat innehåll