19 oktober 2023

Linköpings Akademiska Orkester fyller 30 år och bjuder in till jubileumskonsert med extra spännande och vacker musik med roliga inslag och många överraskningar. Solist är Annamia Larsson, en av Sveriges främsta valthornister.

Orkestern står utomhus med instrumenten i luften
Linköpings Akademiska Orkester har gått från att vara en klassisk orkester till att bli en scenisk orkester.
Jubileumskonserten ”Festivitas och jubelklang” kan man uppleva söndagen 26 november klockan 17.00 i Equmeniakyrkan när Linköpings universitets egen symfoniorkester fyller 30 år. Förutom konserten blir det också en jubileumssittning för alla som vill vara med och fira.

- Vi har bjudit in våra alumner till helgen och hoppas att de vill komma på del av repet på lördagen, sittningen och konserten, där de även får medverka på ett litet hörn, säger Merete Ellegaard, dirigent för Linköpings Akademiska Orkester, LAO.
Merete Ellegaard dirigerarFotograf: Peter Holgersson Foto Peter Holgersson AB Det blir två konserthalvor – en lite mera ”vanlig” konsertdel och en scenisk andra halva som kommer att handla om orkesterns historia. Publiken bjuds också på ett uruppförande av en fanfar för många hornister, skriven av en före detta medlem i orkestern, tonsättaren Erik Valdemar Sköld. I första halvan spelar orkestern en sprudlande uvertyr av Peter Boyer, som med sitt namn ”Festivities” har inspirerat till konserttiteln. Orkestern spelar också ett verk av den tjeckiska tonsättaren Vítězslava Kaprálová, ”Suita Rustica”.

- Det är ett stycke som jag upptäckte av en slump när jag letade efter musik av kvinnliga tonsättare. Det är verkligen en liten pärla. Sedan avslutas första halvan med Annamia Larsson som solist i Richards Strauss första hornkonsert som är ett musikaliskt fyrverkeri av smäktande horn- och jubelklanger.

Under andra halvan kommer publiken bjudas på en berättelse om vad orkestern varit med om under sina 30 år, ackompanjerad av passande musik. Det blir en blandning av episkt historieberättande, familjeuppgörelser á la Norén, förbjuden kärlek och en väldigt stor portion humor och värme.

- Musikaliskt sett tror jag att de flesta i publiken kommer att hitta någonting de älskar i andra halvan, för det är ett mycket varierat program, säger Merete Ellegaard.

Linköpings Akademiska Orkester

Linköpings Akademiska Orkester är universitetets egen symfoniorkester och en del av Musik vid Linköpings universitet. Orkestern består av studenter, alumner och andra musiker med god orkestervana som vill musicera på en hög nivå och ingå i ett nätverk som ger både glädje och nytta.

Orkestern grundades 1993 i samband med att universitetet startade en kurs i orkesterspel. Den har sedan dess utvecklats till att bli en symfoniorkester med stor besättning och bred repertoar. De spelar originalverk för symfoniorkester och från och med våren 2023 knyter de också an till spex-traditionen i sina konserter som har sceniska inslag med text, koreografi och bilder.

- Nu, när LAO tagit steget till att bli en scenisk orkester, var det ganska naturligt att tankarna gick till att vi ska berätta om orkesterns historia. Det blir en symbolik i att första halvan följer en strikt klassisk konsertform, med fanfar, uvertyr och ett extra verk mellan uvertyren och solokonserten, som brukar vara sista punkten före paus i en ”vanlig” orkesterkonsert. Att vi sedan går över till historieberättande i andra halvan är ju precis som vi gjort i LAO – gått från en klassisk orkester till en scenisk, berättar Merete Ellegaard.

Orkestern gör cirka 4 produktioner per år och spelar även på LiU:s årliga promotionshögtid. Under åren har LAO haft en rad inspirerande samarbeten med både världsartister som violinisten Johan Dalene och film- och datorspelsmusikkännaren Orvar Säfström och musiker med lokal förankring samt gjort samproduktioner med andra orkestrar.

- Mitt bästa minne är vårt första samarbete med Orvar Säfström om konserten ”Score” med enbart datorspelsmusik. Vi gjorde en konsert här i Linköping och en i Berwaldhallen. Att möta en helt galet entusiastisk publik bestående av ”gamers” i alla åldrar, som jublade och grät av lycka i ett fullsatt konserthus, var en upplevelse jag aldrig glömmer.

Merete Ellegaard tog över 2009 efter att orkestern stått utan dirigent ett halvår. Då var det bara en liten skara musiker kvar så Merete fick börja med att bygga upp orkestern.

- Målet har för mig alltid varit att LAO ska vara en fullbesatt symfoniorkester där vi kan sysselsätta alla instrumentgrupper så att även vår tubaist och 4 slagverkare känner sig utmanade varje repetition. Nu är vi nästan fullbesatta i hela blås- och slagverkssektionen och i år har det även strömmat till många duktiga stråkmusiker så jag är väldigt nöjd med utvecklingen. Men den stora förändringen är att vi tog beslut om att bli en scenisk orkester. Kan det vara så att man hittar fler och andra musiker som vill vara med i orkestern nu?

Solisten Annamia Larsson

Jubileumskonserten gästas av Annamia Larsson, en av Sveriges främsta valthornister. Hon är solohornist i Gävle Symfoniorkester, medlem i Stockholm Chamber Brass och nyligen invald i Kungliga Musikaliska Akademien. På meritlistan står även tidigare lärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt ”youtubestjärna” med ett klipp på Wagners Siegfriedsignal.

- Vi har alltid en kategori för fribiljetter på våra konserter och på just den här konserten kommer det att vara fri entré för hornister, eftersom vi dagen till ära har Annamia Larsson som solist, en av Sveriges främsta valthornister, avslutar Merete Ellegaard.

Relaterat innehåll