05 februari 2025

Ingela Lindahl, chef för samverkansenheten, berättar om hur Linköpings universitet stärker sina långsiktiga mål genom strategiska partnerskap.

Tre personer sitter vid en simulator
John Bussey, Emma Johnson och Arlo Jones är några av utbytesstudenterna från Washington State University som är först ut i det nya fyrpartssamarbetet där LiU och flygplanstillverkarna Saab och Boeing ingår. Fotograf: Anna Nilsen

LiU har strategiska samarbetsavtal med åtta utvalda partner: Linköpings och Norrköpings kommun, Region Östergötland, Tekniska verken, Statens väg- och transportforskningsinstitut, ABB, Ericsson samt Saab. LiU:s ambition är att ha en bredd i valet av partner och i aktuella samverkansfrågor, som en del av arbetet med att skapa ömsesidigt utbyte med omgivande samhälle.

– Syftet med strategiska partnerskapen är att vi ömsesidigt ska utvecklas och stärka konkurrenskraften inom våra respektive kritiska områden. Dels handlar det om att föra dialog runt strategiska utmaningar som finns på båda sidor och hur vi kan mötas i arbetet runt dessa. Sen handlar det också om att förstärka och fördjupa vår samverkan inom forskning runt grund- och forskarutbildning och även kopplat till olika typer av nyttiggörande och innovation, säger Ingela.

Gunnar Holmberg är adjungerad professor på LiU samt ansvarig för relationen mellan Saab och LiU från Saabs sida:

– Samverkan med universitet är centralt för teknikföretag som Saab. Det är en ständig utmaning att vara tillräckligt bra inom en mängd teknologier och i framkant på ett antal av de här teknologierna. Det betyder att man jobbar på olika tidshorisonter för att vara bäst i någon form av helhet. Genom att samverka kan industri och akademi skapa fundamentala kunskaper med god relevans.

Relationen LiU och Saab emellan förväntas fortsätta spira under överskådlig tid.

– Vi kommer att vara viktiga för varandra under lång tid framöver och vi kanske har skäl att samverka ännu mer sammanflätat inom ett antal teman. Jag brukar beskriva det som att forskningsresultat överförs bäst i ett par skor. Det är inte forskningsrapporten som är viktigast, utan att personer rör sig mellan Saab och universitetet. Saabs medarbetare behöver ha möjlighet att forska på universitetet, samverka med och rekrytera forskare, liksom sist men inte minst rekrytera nyutexaminerade, avslutar Gunnar.

Skribent: Christopher Scott (Dagens Industri)

Kontakt

Senaste nytt från LiU

Porträttfoto, kvinna.

Ministern fick se högteknologi inom svenskt jordbruk

Klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari besökte Agtech Sweden och imponerades av alla de tekniska innovationer som nu växer fram inom svenskt jordbruk.

Kvinna som står bredvid ett träd.

26 miljoner till forskning om miljö och hållbarhet

Fem projekt vid LiU får pengar när Familjen Kamprads stiftelse delar ut medel till forskning som kan bidra till bättre miljö och bättre livskvalitet för äldre. Projekten vid Linköpings universitet handlar mycket om hållbarhet.

Patrik Thollander, professor i energisystem vid Linköpings universitet.

Så kan industrins globala koldioxidutsläpp minska

De globala koldioxidutsläppen från industrin kan minska med fem procent. Men då måste företag och beslutsfattare ta ett helhetsgrepp på energieffektivisering och inte stirra sig blinda på teknisk utveckling. Det menar forskare vid bland annat LiU.