19 maj 2022

Den stora möbelmässan sköts upp och ställdes till slut in. Hur skulle studenterna kunna visa upp sina verk? Tack vare kontakter och stort engagemang blev det trots allt en vårutställning för Malmstens Linköpings universitet, inom ramen för Stockholm Creative Edition.

Besökare på vernissage
Jonathan Pakvis

Det är en fantastisk dag för vernissage, med en gnistrande klar sol som lyser in genom de stora fönstren i den tillfälliga utställningslokalen på Sveavägen i centrala Stockholm. Det är Malmstens avgångsstudenter som ställer ut examensarbeten och gesällprov, men här finns även arbeten av alumner från Malmstens, Konstfack och Beckmans.

Gustaf Douhan som läser Möbeldesign ställer ut sina tre bänkar Léonie/Göran/Gestalt. Han häller upp vin i plastmuggar till besökarna och är glad över att utställningen gick att ordna med så kort varsel.

– Det känns lite overkligt, dels att det är så centralt och att det är så mycket folk. Att vi fick den här möjligheten genom Stockholm Creative Edition känns superlyxigt!

Mindre verkstadstid under pandemin

Den aktuella utställningen pågår till och med lördag 21 maj, men snart kommer en ny chans att se studenternas möbler.

– Våra grejer ska vidare till Möbeldesignmuseet. De har en utställning som heter Ex-Works som öppnar i augusti där de samlar examensarbeten från alla designskolor.

Ung man sitter på träbänk i utställningslokalMöbeldesignstudenten Gustaf Douhan med sina tre bänkar Léonie/Göran/Gestalt. Foto Jonathan Pakvis

Gustaf medger att det har varit speciellt att plugga under pandemin, som ju präglat två år av hans treåriga utbildning. Vad känner han att han har missat?

– Framför allt har jag missat verkstadstid. Men jag har försökt ta igen det senaste året när jag har bott nära skolan – jag har nog varit där lite för mycket ibland. Det finns så mycket som man vill testa utöver kursplanen.

Loungefåtölj inspirerad av dataspel

Längst in i lokalen står Julia Sthillert med sin stabila loungefåtölj Beast, inspirerad av dataspelet World of Warcraft. Möbeln har ”tydliga inslag av orchisk design”. Ramen ska föreställa drakben.

– Jag hade haft studieuppehåll, och inför återgången till studierna så frågade jag mig: ”Vad är det roligaste jag kan tänka mig att göra”? Och det var att jobba mot spelbranschen, för jag är spelintresserad. Så jag hörde av mig till världens största spelföretag Activision Blizzard och fick besöka deras kontor i London. Fåtöljen har designats för att passa i entrén där.

Kvinna står bredvid fåtölj i utställningslokal Malmstensstudenten Julia Sthillert (med blomkvasten) bredvid sin loungefåtölj Beast. Foto Jonathan Pakvis

Julia bärgar snart sin andra examen från Malmstens, i möbeldesign. Hon har tidigare läst Möbelsnickeri-programmet. Trots det är hon fortfarande inte färdig med akademin.

– Jag ska läsa en masterutbildning i rumslig gestaltning på Konstfack i höst – det finns ju ingen master på Malmstens. Fast jag har ju eget företag och jobbar typ alltid vid sidan av studierna.

Läs mer om utställningen på stockholmcreativeedition.com.