29 november 2023

I år fick fler studenter än någonsin ta emot stipendier och inta en högtidlig lunch tillsammans med sina givare. De ärades för såväl exjobb utomlands som för sitt engagemang för studentlivet på Campus Norrköping.

Yousef Matti, Dasmit Sethi, Pedram Abbasnejad, Filip Malm Bägén, Rasmus Hogslätt, Dennis Moradkhani, Omar Rifai, Tim Olsson, Osama Zanhar, Maja Skillemar, Cindy Khuong, Jenny Pettersson Thomén, Maria Brunned och Lucie Smetanova. Adam Nordström, Studentkören SKÖN och Studentföreningen LiTHeEL saknas på bilden Thor Balkhed

Den 24 november delades totalt 250 000 kr ut till ett gäng engagerade studenter på Campus Norrköping vid LiU. De är alla påtagligt intresserade av sina studier och många av dem brinner för att på olika sätt stärka gemenskapen på Campus Norrköping. Även om stipendiepengarna är ett viktigt tillskott för många av studenterna, så går det inte att ta miste på den glädje som de upplever av att bli uppmärksammade för sina insatser.

– Att få anordna aktiviteter och hjälpa andra har blivit mitt fokus i mina studiesociala åtaganden och det har även hjälpt mig i min personliga utveckling, säger Dennis Moradkhani som fick stipendium från Stig Wadströms stiftelse.

Dennis driver bland annat viktiga studentfrågor och nu ska han göra sitt exjobb på Open Space i Salt Lake City, USA.

Att få stipendiemedel för resekostnader och uppehälle verkar vara en viktig pusselbit för flera av stipendiaterna, för att kunna genomföra exjobb utomlands. Blivande civilingenjörerna i medieteknik, Maria Brunned och Cindy Khuong har också fått chansen att göra sitt exjobb vid OpenSpace och deras resa går till New York. Tim Olsson ska precis som Dennis åka till OpenSpace i Salt Lake City. De är alla stolta och glada för stödet som kommer att behövas under deras 20 veckors långa vistelse i USA.

ACTIA välkomnas som ny stipendiegivare

Det är nu totalt fem givare som tilldelar stipendium till studenter på Campus Norrköping. Det är LFV, Norrköpings kommun, Norrköpings Polytekniska Förenings Stipendie- och bidragsfond, Stig Wadströms stiftelse samt ACTIA, som anslöt som ny givare i år. ACTIA har tidigare donerat telematikutrustning till utbildning vid LiU och nu vill de uppmuntra kreativa studenter till nytänkande inom tekniska utbildningar. Omar Rifai och Osama Zanhar fick tillsammans 35 000 kr för att vidareutveckla sin innovativa lösning.

Foto Thor Balkhed.
Christian Sahlén från ACTIA tillsammans med två nöjda stipendiemottagare, Omar Rifai och Osama Zanhar.

– Det här är en stor möjlighet för oss. Att bli betrodd och få stöd i arbetet, som tar så enormt mycket tid, kommer att lära oss massor och hjälpa till i processen att utveckla vår lösning. Nu funderar vi på att bilda ett eget bolag, säger Omar och Osama.

ACTIA tycker att deras idé har stor potential och är beredda att köpa rättigheterna om lösningen faller väl ut.

– Vi vill jobba mer tillsammans med LiU och knyta till oss unga vassa medarbetare, säger Christian Sahlén, vd på ACTIA Nordic.

Dedikerade studenter och LuMiNk-mentorer prisas

Adam Nordström som studerar kandidatprogrammet i globala studier har utvecklat ett intresse för internationella relationer. Han har en tydlig plan för hur han ska uppfylla sina drömmar och vill nu lära sig portugisiska flytande för att kunna arbeta i den portugisisktalande världen. Han siktar också på att göra sin master i Portugal. Blivande civilingenjör Dasmit Sethi prisas för hur han kombinerat sina studier i medieteknik med ett stort engagemang inom föreningar. Han har bland annat varit sekreterare i en friluftsförening och amanuens inom matematik och programmering.

Tre av stipendiaterna har varit LuMiNk-mentorer, vilket är ett samarbetsprojekt och mentorskapsprogram som hjälper och inspirerar högstadielever till högre studier. De vittnar alla om hur viktig LuMiNk-verksamheten är, inte bara för eleverna utan även för deras egen utveckling.

- Jag har dragit så mycket nytta av mitt arbete på skolan och LuMiNk. Jag har gjort uppoffringar, svettats och gråtit men det har jag inte gjort förgäves, utan det har gett resultat. På LuMiNk betyder samhällsklyftor ingenting, det är tillgängligt för alla oavsett bakgrund, säger Yousef.

Även doktorander och föreningar får stipendium

Anders Westerlund från LFV tillsammans med LiU-doktorand Lucie Smetanova

LFV:s stipendium gick till doktoranden Lucie Smetanova som studerar kommunikations- och transportsystem. Hon har framgångsrikt arbetat med flygdata som uppmärksammats internationellt.

– Jag ska använda mina prispengar till att åka på stora konferenser relaterade till forskning om flygledning för att bredda mitt vetenskapliga nätverk, säger Lucie

I år tilldelades även stipendier till två studentföreningar. Studentföreningen LiTHeEL som främjar studentprojekt inom teknik och elektronik har bland annat förbättrat möjligheterna för medlemmar att bedriva projekt inom 3D-utskrift och elektronik. Stipendiepengarna går till inköp av elektronikutrustning.

Studentkören SKÖN prisas för att att de sprider glädje och skönsång samt förgyller studentlivet i Norrköping. De får stipendium för att fortsatt kunna utvecklas och främja kulturen i samhället.

Glimtar från utdelningen!