01 december 2020

Vid en utgrävning utanför Åby hittade arkeologer ett hundratal gravar från vikingatiden. I en av gravarna fann man en kvinna, begravd på en bädd av gula blommor, smyckad med sina vackraste glaspärlor. I konstverket Minnet ur en pärla möts vikingatid och nutid. I en modern tappning får kvinnan i den gula graven liv igen.

Konstverket Minnet ur en pärla av studenter vid Linköpings universitet. Ett upplyst skyltfönster med en skyltdocka iklädd en klänning med gula blommor.
Konstverket Minnet ur en pärla av KSM-studenterna Beatrice Bärgård och Kim Almgren i samarbete med Arkeologerna och Linden köpcentrum.

Hon har kommit att kallas Kvinnan i den gula graven. Den vikingatida kvinna som hittades begravd på en bädd av gula blommor vid en utgrävning i Bådstorp utanför Åby. Sättet på vilket hon begravts visar på den kärlek hennes anhöriga hyste för henne, berättar Kim Almgren och Beatrice Bärgård.

De studerar båda magisterkurser inom kultur, samhälle och mediegestaltning, just nu en kurs om utställningsmediet, och det är delvis inom ramarna för studierna som konstverket Minnet ur en pärla blivit verklighet.

Utgångspunkt för verket är ledorden kärlek och värme. Med en modern, ljussatt och konstnärlig tolkning av kvinnan i den gula graven vill Beatrice och Kim ge den vikingatida kvinnan nytt liv. Installationen är en del av Norrköping Light Festival som pågår till den 31 januari 2021.

– Vi har använt oss av delar av berättelsen om kvinnan, men istället för att göra en vikingatida klänning med ett vikingatida halsband har vi valt att gestalta henne på ett modernt sätt, som om hon hade levt idag, säger Beatrice Bärgård.Beatrice Bärgård och Kim Almgren i Ellipsen, där deras utställning Kvinnan i den gula graven hålls.Beatrice Bärgård och Kim Almgren.

Ett skyltfönster i köpcentret Linden är platsen för konstverket. Konstverket fokuserar på blommorna och pärlorna som man funnit i kvinnans grav. Det består av en skyltdocka iklädd en klänning täckt av gula blommor och ett pärlhalsband inspirerat av vikingatida pärlor. En video visar upp pärlorna i olika element. Hela installationen är färgglatt ljussatt.

– Vi har spelat på att vara i ett skyltfönster även om vi vill sticka ut från ett vanligt skyltfönster. Det har vi gjort genom att kombinera den faktiska platsen med en vikingatida berättelse. Genom allt det här, tillsammans med den varma och färgglada ljussättningen, vill vi att kvinnan ska lysa med sin närvaro, säger Kim Almgren.

Minnet ur en pärla är skapad i samarbete med Arkeologerna och Linden köpcentrum. Installationen spinner vidare på utställningen Kvinnan i den gula graven som Beatrice Bärgård och Kim Almgren satte upp tillsammans med Arkeologerna och Spiralen köpcentrum under sommaren 2020.

Se Minnet ur en pärla

Tid: Från 27 november till 31 januari 2020.

Plats: Hantverkaregatan 23, där Hantverkaregatan möter Drottninggatan.

Läs mer om våra utbildningar