01 oktober 2024

En mer enhetlig dokumentation av barnmisshandel kan bidra till att vårdpersonal upptäcker våld snabbare och kan samordna sina insatser mer effektivt. Med en ny webbutbildning vill Barnafrid öka kunskapen om kodning och dokumentation inom barnsjukvården.

Närbild på barnhänder som leker med färgglada klossar nära en vuxen som arbetar på en bärbar dator.
iStock Fotograf: lithiumcloud

I den elfte versionen av Internationell statistisk klassifikation av sjukdomar och relaterade hälsoproblem – systematisk förteckning (ICD-11), är det möjligt att registrera barnmisshandel mer detaljerat än tidigare. Socialstyrelsen planerar att publicera den svenska versionen av ICD-11 på WHO:s plattform under 2025.

Möter behov att uppdatera kunskap om kodning

Inför publiceringen har Barnafrid tillsammans med universitetet i Ulm tagit fram en ny webbutbildning om barnskydd för hälso- och sjukvården. Utbildningen riktar sig till personal som arbetar med att koda barnmisshandel och försummelse, till exempel barnläkare, barnpsykiatriker och vårdadministratörer.

Webbutbildningen omfattar både övergripande teorier om barnmisshandel och en fördjupning i barnskydd inom vården. Innehållet hanterar även kodning, juridiska aspekter och strategier för att involvera barn och föräldrar i medicinska beslut.

Välkommen att delta!

Webbutbildningen ”Barnskydd inom hälso- och sjukvården: kunskapsbas och dokumentation” kommer att vara tillgänglig från 1 oktober 2024 till 31 januari 2025. Kursens totala studietid är ungefär 18 timmar.

Skapa ett konto och starta utbildningen här

Utbildningen är framtagen i EU-projektet TICANDAC som är finansierat av EU:s Daphne-program.