09 oktober 2017

- Mod är att våga kliva utanför det som är säkert, lugnt och bekvämt. Att gå på en stig där man inte vet allt som kommer att hända, men ändå vågar möta och tackla det, säger LiU:s kommunikationsdirektör Mariethe Larsson. I fredags vann hon kategorin Årets modigaste på Linköpings Näringslivsgala.

När Linköpings Näringslivsgala hölls i fredags kväll, så fanns en ny priskategori med - Årets modigaste - en kategori som fastighetsbolaget St Kors stod bakom. LiU:s kommunikationsdirektör Mariethe Larsson knep utmärkelsen med en motivering som bland annat löd: "Med stabilitet, kompetens och erfarenhet stod hon pall, och levde inte bara upp till Linköpings devis om att idéer ska bli verklighet, utan även till det löfte som organisationen hon arbetar för har: förnyelse är vår enda tradition. För arbetet med utvecklingen av Linköpings universitets varumärke är Mariethe Larsson årets modigaste".

- Jag blir jätteglad av uppmärksamheten eftersom det har varit ett stort och komplicerat arbete, säger hon, och är samtidigt noga med att understryka att det inte på något sätt varit ett enmansarbete.

-  Det krävs mod från flera håll, och jag är glad för alla medarbetare som jobbat med det här under flera år och som bidragit med sitt mod och sin kompetens. Jag har också haft mina chefer bakom mig som stöttat mig i det här förändringsarbetet. Framförallt är det jätteroligt för Linköpings universitet, att bevis för att man sett vad vi har gjort, och tycker att vi är ett starkt varumärke utåt.

När Mariethe Larsson kom till Linköpings universitet för fem år sedan fick hon ett tydligt uppdrag av rektor Helen Dannetun - att göra något åt varumärket, och något åt webben. Ett viktigt uppdrag sett till den konkurrenssituation LiU befinner sig i, med 22 000 universitet runtom i världen, och 1000 nya tillkommande varje år.

- I den världen måste vi synas, och jag förstod att det skulle bli ett tufft jobb. Det är alltid svårt att göra förändringar eftersom människan i grunden inte tycker om det, och man vet att man inte kommer att bli älskad av alla och få alla med sig. Men om LiU har förnyelse som sin enda tradition, så måste vi våga ta dom stegen, säger hon.

Med sin drygt 20 år långa erfarenhet från journalistbranschen där ingen dag är den andra lik, och sina tio år som informationschef på Länsstyrelsen Östergötland, kände hon sig dock bekväm med sitt uppdrag.

- Jag har alltid jobbat med förändring i mitt yrkesliv, och min nyfikenhet driver mig att åstadkomma saker och göra nytt. Mitt långa yrkesliv och min erfarenhet gör att jag kan stå trygg i det jag gör.

Nästa modiga projekt för Mariethe Larsson blir att skapa ett bra, verksamhetsanpassat intranät för LiU:s medarbetare som kan fungera som ett stöd i arbetet.

Vem skulle du vilja se prisas för sitt mod?

- Alla som är förtroendevalda inom politiken i Sveriges kommuner och regioner. Många gör ett fantastiskt jobb i en väldigt tuff värld, och jag tänker på de som lägger timmar av sin fritid, såväl på kvällar som på helger, för att jobba för demokratin. Det tycker jag är modigt.

Det finns ett citat som säger: ”Det är ingen konst att vara modig när man inte är rädd.” Stämmer det på dig, är du orädd?

Jag tror att andra skulle säga det om mig, men visst kan jag ha rädslor. Kan man inte tvivla, ifrågasätta och vara rädd och ängslig tror jag inte heller att man kan vara modig. Man måste konfrontera alla sina känslor.

Övriga nominerade i kategorin Årets modigaste var Sara Hillbom och Kristofer Vernmark från Psykologpartners för utvecklingen av digital psykologi, och Ann-Mari Brengdahl för sin utvecklingsresa med Bistro Aboard  Esperanza.