Fotografi av Ola Leifler

Ola Leifler

Universitetslektor

Min forskning handlar om att främja dialogen i samtal om samhällsomställning genom storskaliga sociala simuleringar (megaspel). Som lärare har jag ett starkt intresse för hållbar utveckling.

Presentation

Jag är anställd som lektor vid Institutionen för datavetenskap sedan 2013. Min forskning handlar om att skapa goda förutsättningar för samtal om samhällsomställning genom storskaliga sociala simuleringar (megaspel). Som lärare har jag också ett starkt intresse för hållbar utveckling.

Forskning

Min forskning är tvärvetenskaplig och handlar om hur vi kan skapa större förståelse för de komplexa utmaningar vi står inför genom användningen av sociala, storskaliga simuleringar. Vi studerar hur samtal om omställningen av energisystem, hållbar konsumtion och landsbygden kan stödjas av format där man får uppleva nya perspektiv genom deltagande i ett storskaligt spel. Syftet är att stimulera bättre samtal kring omställning och få större förståelse för att de frågor vi har att hantera har många olika perspektiv som måste förstås samtidigt.

Undervisning

Jag undervisar dels i sådant som ligger nära vår forskning i och med vår kurs i Megagame-design för hållbar utveckling (ETE367/TDDE50), men bidrar även i många andra kurser, helst sådana som berör hållbarhetsfrågor tydligt.

Mer om megaspel

Extern sida med information om våra olika megaspel-relaterade aktiviteter: Games for Social Transformation

Publikationer

2025

Minna Laurell Thorslund, Ola Leifler (2025) Exploring Assumptions about Sustainability: Towards a Constructive Framework for Action in Sustainable HCI PROCEEDINGS OF THE 2025 CHI CONFERENCE ON HUMAN FACTORS IN COMPUTING SYTEMS, CHI 2025, Artikel 1012 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Ana Moreira, Patricia Lago, Rogardt Heldal, Stefanie Betz, Ian Brooks, Rafael Capilla, Vlad Constantin, Leticia Duboc, Joao Paulo Fernandes, Ola Leifler, Ngoc-Thanh Nguyen, Shola Oyedeji, Birgit Penzenstadler, Anne-Kathrin Peters, Jari Porras, Colin C. Venters (2025) A Roadmap for Integrating Sustainability into Software Engineering Education ACM Transactions on Software Engineering and Methodology, Vol. 34, Artikel 139 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Cecilia Enberg, Anders Jidesjö, Ola Leifler, Donatella Puglisi (2025) Case Study Three: Challenge-Based Learning for Sustainability Education A Practical Guide to Understanding and Implementing Challenge-Based Learning, s. 131-139 (Kapitel i bok, del av antologi)

2024

Emily Hofstetter, Ola Leifler, Björn Johansson, Peter Berggren (2024) Facilitating systems thinking in serious game design by highlighting inter-player relationships ECCE '24: Proceedings of the European Conference on Cognitive Ergonomics 2024, Artikel 23 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Anne-Kathrin Peters, Rafael Capilla, Vlad Constantin Coroama, Rogardt Heldal, Patricia Lago, Ola Leifler, Ana Moreira, Joao Paulo Fernandes, Birgit Penzenstadler, Jari Porras, Colin C. Venters (2024) Sustainability in Computing Education: A Systematic Literature Review ACM Transactions on Computing Education, Vol. 24, Artikel 13 (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI

Forskningsprojekt

Forskningsnyheter

Organisation 

Kollegor vid Avdelningen för programvara och system

Om institutionen