Min forskning handlar om hur människor förstår och interagerar med komplexa system. Komplexa system återfinns i en mängd olika sammanhang, exempelvis i industriella system, sjukvård, energisystem, krishantering, klimat, och sociala system. Mycket av min forskning kretsar kring hur simulering och spel kan användas för att synliggöra och förstå komplexa samband. Nedan finns några exempel på projekt jag jobbar med just nu.
Utanför LiU är jag engagerad i nätverket HFES Nordic som riktar sig till nordiska forskare inom Human Factors-området. Jag driver också sessionen ”C2, Command and Control, Studies” på konferensen "Information Systems for Crisis Mangement and Response” tillsammans med Peter Berggren vid LiU.
Projekt
Megaspel och hållbar utveckling
Megaspel är ett format där ett stort antal deltagare tillsammans försöker hantera komplexa problem. Jag leder för närvarande två större nationella projekt tillsammans med Ola Leifler där vi jobbar med megaspelsformatet som ett sätt att hjälpa människor att förstå utmaningar kring hållbarhet och klimat i energisystem och kring polariserade frågor rörande relationen mellan stad och land. Det ena projektet heter "Att vända strömmen", finansierat av Energimyndigheten, och det andra "Att smälta polariseringen", finansierat av Kamprad-stiftelsen. Mer information finns nedan i blocket "Megaspelprojekt" och här.
Foto Thor Balkhed
Attityder till drönare
Med högre nivåer av automation och ökade behov av snabba transporter antas drönare få en allt större betydelse i samhället, exempelvis för transporter av paket eller till och med persontransporter. Tillsammans med Luftfartsverket arbetar vi med ett projekt där vi genom enkätstudier och fokusgrupper vill förstå både allmänhetens och samhälleliga aktörers perspektiv på framtidens drönartrafik kallat "Påverkan av Advanced Air Mobility" (PAAM).
Framtidens flyg
Teknisk utveckling ger möjligheter till alltmer avancerade flygfarkoster. I samverkan med Saab driver vi ett flertal projekt som använder flygsimulatorer för att studera frågor kring gränssnitt i flygfarkoster och samverkan med autonoma flygfarkoster. På IDA har vi byggt upp SkyLab, en forskningsmiljö där vi kan testa olika koncept för framtidens flyg.
SkyLab Foto Jonas Järmen