02 februari 2024

Norrköping är först i Sverige med att garantera nyexaminerade studenter en bostad efter sin examen. Bostadslöftet lanseras för att underlätta för nyexaminerade studenter från Campus Norrköping att stanna kvar, verka och bo i Norrköping.

Bostadslöftet ska minska stress och osäkerhet för nyexaminerade.

Via Bostadslöftets portal garanterar hyresvärdarna att alla studenter som har tagit examen från Campus Norrköping ska prioriteras för förstahandskontrakt vid lediga lägenheter.

–Studenter söker de attraktiva programmen vid Campus Norrköping från hela Sverige. Redan tidigare erbjuder vi tillsammans med StudentBo en bostadsgaranti för studenter när de söker till Campus Norrköping och vi är stolta att vi nu i ett samarbete med Norrköpings största hyresvärdar kan erbjuda samma möjlighet för studenter med examen att bo kvar i Norrköping efter studierna, säger Martin Rantzer, Campusråd vid LiU.

För många studenter har bostadsbristen i Norrköping varit ett hinder för att bo kvar och etablera sig efter sin examen. Tack vare Bostadslöftet hoppas man nu minska stressen och osäkerheten som följer med att söka bostad och samtidigt stärka Norrköping som studentstad och som en plats där studenter välkomnas att bo och arbeta även efter studierna.

De hyresvärdar som är med i samarbetet är Hyresbostäder, Lundbergs Fastigheter, Magnentus och Rikshem.

–Vi ser fram emot att göra en positiv inverkan på vårt samhälle och stadens framtid, säger David Nilsson, vd på NKPG City som är en samverkansorganisation för att främja samarbete och utveckling i Norrköping.

Här hittar du Bostadslöftets portal.