28 juli 2022

Under våren välkomnade Centrum för medicinsk humaniora och bioetik (CMHB) fyra besökande doktorander från University of Glasgow.

Forskare från CMHB tillsammans med besökande studenter från University of Glasgow vid ett seminarium.
Forskare från CMHB tillsammans med besökande studenterna Lynn Wilson, Eliska Bujokova, Carrie Foulkes and Maria Bissett, vid ett seminarium.

Dr Gavin Miller, Biträdande professor och forskare inom medicinsk humaniora, koordinerade utbytet genom University of Glasgows ”Turing Mobility Scheme”.

– Vi är så glada över att arbeta med Gavin Miller kring detta och hoppas kunna ta emot fler kollegor från Glasgow i framtiden, säger Ericka Johnson, professor vid CMHB vid Linköpings universitet.

Förutom att presentera sitt arbete på ett av CMHB:s ordinarie seminarier och institutionsseminarier fick de besökande doktoranderna även en mentor från Linköpings universitet samt delta i CMHB:s konferens Futures Ahead.

– Min tid som gästdoktorand vid CMHB introducerade mig för många underbara forskare och projekt. Kulturen vid Linköpings universitet är så välkomnande och stöttande. Jag lärde mig om innovativa teoretiska och praktiska initiativ inom discipliner som förkroppsligande, hälsa och sjukdom, ämnen som är relevanta för min forskning som doktorand. Möjligheten att delta i Futures Ahead var en höjdpunkt under mitt besök och gav mig nya perspektiv att undersöka i min forskning. Jag känner mig lyckligt lottad över att ha fått den här inspirerande upplevelsen och jag hoppas kunna behålla mina kontakter med nya kollegor och vänner i Sverige, säger Carrie Foulkes, en av de gästande doktoranderna.

Relaterat innehåll