– För att lyckas som designer måste du vara duktig på att skapa och hantera förtroende. Som blivande designer behöver du också ställa dig frågan vad en framgångsrik design är, och reflektera över vad det är som driver just dig, sa Magnus Göransson.
Magnus Göransson, f.d. designchef på Lego och domare i Lego Masters, besökte förra veckan Linköpings universitet (LiU). Den 25 november var han på Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) för att föreläsa på Civilingenjörsprogrammet i design och produktutveckling (DPU). I A-husets föreläsningssal fanns ett 60-tal blivande industridesigners som fick med sig många intressanta insikter från ”Brickmastern”, som han också kallas. Han hade mycket att berätta från sina 20 år som designer i flera olika företag och länder.
Mycket har hänt under dessa 20 år. Magnus Göransson menade att en designers drivkraft är viljan att förändra saker. Idag är design användarcentrerad, så var det inte för 20 år sedan. ”Double diamond” är numera den vanligaste modellen för designprocesser. Design används för att lösa problem, och det handlar idag om teamarbete.
Oscar Hägg och Ebba Fock Foto Teiksma Buseva
Oscar Hägg och Ebba Fock går första året på DPU-programmet. De var mycket nöjda med föreläsningen.
– Detta är en av de mest intressanta föreläsningarna vi har haft, sa Oscar Hägg.
Albin Hansson och Magnus Göransson Foto Teiksma BusevaAlbin Hansson tävlade tillsammans med sin pappa i Lego Masters säsong 2. Albin, som också är student på DPU-programmet, fick under föreläsningen beröm för sin (och pappans) designskicklighet under Lego Masters.