28 november 2021

Magnus Göransson, domaren i Lego Masters, föreläste förra veckan på Civilingenjörsprogrammet i design och produktutveckling. Föreläsningens kärna var att sätta ljus på det som är mellan raderna i läroböckerna, att mänskliggöra det teoretiska och få studenterna att reflektera.

Magnus Göransson föreläser
Magnus "Brickmaster" Göransson föreläser på DPU-programmet. Teiksma Buseva

– För att lyckas som designer måste du vara duktig på att skapa och hantera förtroende. Som blivande designer behöver du också ställa dig frågan vad en framgångsrik design är, och reflektera över vad det är som driver just dig, sa Magnus Göransson.

Magnus Göransson, f.d. designchef på Lego och domare i Lego Masters, besökte förra veckan Linköpings universitet (LiU). Den 25 november var han på Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) för att föreläsa på Civilingenjörsprogrammet i design och produktutveckling (DPU). I A-husets föreläsningssal fanns ett 60-tal blivande industridesigners som fick med sig många intressanta insikter från ”Brickmastern”, som han också kallas. Han hade mycket att berätta från sina 20 år som designer i flera olika företag och länder.

Mycket har hänt under dessa 20 år. Magnus Göransson menade att en designers drivkraft är viljan att förändra saker. Idag är design användarcentrerad, så var det inte för 20 år sedan. ”Double diamond” är numera den vanligaste modellen för designprocesser. Design används för att lösa problem, och det handlar idag om teamarbete.

Oscar Hägg och Ebba Fock i föreläsningssalOscar Hägg och Ebba Fock Foto Teiksma Buseva

Oscar Hägg och Ebba Fock går första året på DPU-programmet. De var mycket nöjda med föreläsningen.

– Detta är en av de mest intressanta föreläsningarna vi har haft, sa Oscar Hägg.

Albin Hansson och Magnus Göransson tar en selfieAlbin Hansson och Magnus Göransson Foto Teiksma BusevaAlbin Hansson tävlade tillsammans med sin pappa i Lego Masters säsong 2. Albin, som också är student på DPU-programmet, fick under föreläsningen beröm för sin (och pappans) designskicklighet under Lego Masters.

Några snabba frågor till Magnus Göransson

Hur kommer det sig att du är på LiU och föreläser?

– Torbjörn Andersson, universitetsadjunkt vid Avdelningen för produktrealisering, och jag råkade på varandra i Hongkong 2014. Inom designvärlden handlar det mycket om nätverkande. När Torbjörn sträckte ut handen och frågade om jag vill komma och föreläsa om design management svarade jag ”ja”. Konstigare än så var det inte.

Vem är Brickmastern?

– Jag har jobbat i 20 år som industridesigner i många olika företag och länder. De sista fem åren har jag jobbat för Lego. Jag kallas ibland för "Brickmaster". Genom Lego blev jag inbjuden att vara med i TV-programmet Lego Masters och det är väl där som jag helt plötsligt blev en offentlig figur. Lego är ju otroligt starkt som varumärke och Lego Masters är ett program som många har tyckt om.

Hur började ditt intresse för design?

– Jag har en utforskande personlighet. Jag vill försöka förstå. Det finns en kreativ sida inom mig som vill uttrycka sig. Den har alltid funnits där, och den måste få komma ut. Jag är uppvuxen i Malmö och som jag berättade under föreläsningen, kommer jag inte från en familj som har koppling till kreativa yrken. Jag har dock mycket att tacka min mamma för. Hon lät mig snickra och bygga grejer. När jag var 10 år sågade jag nästan av mig tummen. ”Fjalla dig inte”, sa min mamma. Det betyder ”sluta gnälla”. När jag blev intresserad av fotografering köpte mamma en systemkamera till mig, utan att min pappa visste eller ville det. De sakerna har nog gjort att jag har blivit intresserad av design, även om jag alltid har haft ett driv och en vilja att uttrycka mig.

Varför valde du att bli industridesigner?

– Först var det slumpen. Jag hade bestämt mig för att jag måste bort från Malmö. Året var 1996. Stämningen i Malmö var deprimerande. Jag kände att ”här finns ingen framtid”. Jag satt och slog i utbildningskatalogen och av en ren slump hamnade jag i Karlstad. På universitetet träffade jag en kvinna som berätta om industridesign. Det var dessa två avgörande ögonblick som gjorde att jag började läsa till högskoleingenjör på Karlstad universitet. Därefter flyttade jag till Australien för att läsa min master på Queensland College of Art.

Har du några råd till våra blivande industridesigners?

– Se till att skapa nätverk, prata med företag och sök praktikplatser under tiden du studerar på universitetet. Utnyttja möjligheten att förstå vad de olika designyrkena innebär. Diskutera design. Gör ditt allra bästa på utbildningen. Även om det finns fler jobb idag så har det inte blivit lättare att få dem. Det är många fler som konkurrerar om designjobben.

Vad tycker du är det roligaste med att vara industridesigner?

– Det roligaste är att yrket ger inblickar i många olika världar. Att vara industridesigner är ett globalt yrke. Du får resa mycket. Det blir många upplevelser, minnen och historier som du troligen inte skulle få i så många andra yrken. Det blir en livsstil. Sedan är det förstås roligt när du känner att det du skapar förändrar eller förbättrar någonting, vilket är en stark drivkraft för de flesta designers. Men det tar lång tid. Det kanske är 25 procent av alla projekt som verkligen blir något. Dessutom är det faktiskt få av produkterna som verkligen betyder något. Att designa ett nytt headset kanske inte betyder så mycket i det stora hela jämfört med att designa en maskin som kan fördubbla antalet lungtransplantationer. Det finns designprojekt som har en djup mening inom industridesign.

Blir det en tredje säsong av Lego Masters?

– Det är inte bestämt och hade det varit bestämt så hade jag inte fått säga det.

Relaterat innehåll