15 september 2020

Professor Neil Lagali, ögonforskare vid avdelningen för sinnesorgan och kommunikation (SOK), är en av fyra ögonforskare som tillsammans får dela på två miljoner i forskningsanslag från Stiftelsen Kronprinsessan Margaretas Arbetsnämnd för synskadade (KMA). - Det är en ära för mig att bli vald att dela på denna generösa donation, säger Neil.

Neil Lagali.
Neil Lagali. Fotograf: Thor Balkhed

Välkommet anslag

Hornhinneforskning, Neil Lagali. Foto Thor BalkhedKMA fick en donation på två miljoner kronor av Föreningen Synskadades Vänner i Gävleborgs län. Denna donation delades därefter ut till fyra särskilt förtjänta ögonforskare. Neil Lagali och de tre andra mottagarna har valts ut av en från KMA fristående sakkunniggrupp av meriterade svenska ögonforskare.
- Anslaget är mycket välkommet och kommer att utnyttjas i flera av våra pågående projekt som rör allvarliga synstörande sjukdomar som till exempel hornhinnesjukdomar, aniridi och åldersrelaterad makuladegeneration, säger Neil.

Inställd utdelningsceremoni med Drottning Silvia

Neil fick det glädjande beskedet i början av året och skulle deltagit i en utdelningsceremoni vid KMA-dagen i Stockholm. Vid ceremonin, som skulle ägt rum i april, skulle Drottning Silvia ha närvarat och delat ut priset. Sedan kom coronapandemin och eventet fick ställas in. Anslaget fördes istället över till Neil och firandet fick bli lite avskalat på hemmaplan.

Grattis Neil!

Kontakt

Neils forskargrupp

Senaste nytt från LiU

Två män i labbrockar med en dator i ett labb.

De förbättrar Nobelprisvinnande AI

AI-verktyget Alphafold har förbättrats så att det nu kan förutsäga formen på väldigt stora och komplexa proteinstrukturer. Forskarna vid Linköpings universitet har också lyckats integrera experimentella data i verktyget.

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.