13 september 2024

Vetenskapspodden Fakultet, som ges ut av Filosofiska fakulteten, är tillbaka med en ny säsong. Nu får vi bland annat höra om hur vi ska tackla AI i skolan, hur etiska hackare har blivit ett kontorsjobb och hur makt och ära kan leda till psykisk ohälsa inom elitidrotten.

Montage som visar innehållet för Fakultet säsong 5.
Helen Winzell, Carolina Lundqvist är två av LiU-forskarna som är med i nya säsongen av Fakultet.

Fakultet vill berätta något nytt om världen vi lever i och utmaningarna vi står inför. Podden är ett sätt för Filosofiska fakulteten att berätta och kommunicera aktuell forskning på ett populärvetenskapligt sätt. Men inte bara informera, ambitionen är att väcka känslor och tankar och därigenom nå fram till de människor som berörs av forskningen. I podden blandas röster och tankar från LiU-forskare med personer i vår omvärld.
Som vanligt är det Annelie Norberg, universitetsadjunkt vid LiU, som är producent och programledare för podden.

– I säsong fem får du möjlighet att komma in i maktpyramidens topp. Hör en av Sveriges i särklass mest namnkunniga forskare inom idrottspsykologi – Carolina Lundqvist. Hör också Mikael Asplund, forskaren som menar att cyberkriminaliteten blivit ett nio till fem-jobb, där så kallat ransomware blivit en handelsvara som vilken som helst. Och följ med till Praktiska gymnasiet i Linköping och hör hur svenskläraren Sofia Zollner försöker bli bekväm med chatGPT som verktyg i undervisningen. Hör också Helen Winzell, prisbelönt lärarutbildare som menar att det inte längre är möjligt att säga nej tack till AI i skolan, säger Annelie Norberg.

Säsong fem har premiär 19 september och kommer med nytt avsnitt varje torsdag fram till 3 oktober. Du hittar podden bland annat via Spotify och via Apple podcast.

Men redan nu kan du lyssna på en trailer för den nya säsongen!

Läs mer och lyssna på Fakultet