09 oktober 2023

Sommaren 2023 presenterade Anton Källström sin masteruppsats på Volvo Cars huvudkontor i Göteborg. Omedelbart därefter började han sin resa inom affärsutveckling i den globala stålindustrin, på Svenskt Stål AB (SSAB).

Porträtt av Anton källström, LiU-alumn.
Anton Källström. Foto: Emil Grehn

– Idag arbetar jag  som affärsutvecklare på SSAB. Jag kombinerar strategisk planering och marknadsinsikter i ett globalt sammanhang för att fatta affärsbeslut som bidrar till företagets vision om en starkare och mer hållbar värld, säger Anton Källström.

Redan i tidiga år insåg Anton Källström att kombinationen av innovation, teknologi och företagande är av avgörande betydelse för mänsklighetens utveckling. Efter gymnasiet bestämde sig Anton för att han ville göra karriär inom industrin. Och bästa draget för att uppnå det målet var att påbörja civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi vid Linköpings universitet.

– När jag började mitt program inom industriell ekonomi hade jag förmånen att komma i kontakt med en mångsidig gemenskap av ödmjuka, intelligenta och ambitiösa människor. På LiU upplevde jag en samarbetsvänlig miljö som främjar kunskapsutbyte, kreativitet och personlig utveckling, säger Anton Källström.

Anton minns att när han skulle välja lärosäte stack civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi vid Linköpings universitet ut på grund av att utbildningen omfattade teknik, ekonomi och ledarskap. Dessutom hade han hört bra saker om universitet.

Anton förklarar att programmet under hans studietid var mer än en typisk ingenjörsutbildning. Han berättar att programmet ger studenterna möjlighet att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken.

– Vi fick arbeta med verkliga affärscase, i samarbete med stora företag från olika branscher, vilket gav oss de rätta förutsättningarna för att kunna forma en meningsfull framtid.

Antons intresse för affärsutveckling, avancerad teknologi och svensk fordonsindustri ledde till att han tillsammans med sin medförfattare genomförde examensarbetet på Volvo Cars huvudkontor i Göteborg.

– Resultatet av vårt examensarbete gav oss en djupare teknisk och affärsmässig insikt i produktutvecklingsprojekt och hur olika team samverkar i stora agila organisationer. Efter det beslutade vi att publicera vårt arbete öppet tillgängligt så att andra runt om i världen kunde dra nytta av våra resultat och bidra till samhällets utveckling.
Jag vill uppmuntra dig att vara en hjälpande hand när andra behöver det, och alltid komma ihåg att kreativiteten är
smittsam—sprid den vidare!
Anton Källström

Attityd är en liten sak som gör stor skillnad

Porträtt av Anton källström, LiU-alumn.

Under studietiden fick Anton ögonen för både management och ledarskap. Därför valde han att investera sin fritid i volontärarbete, som att vara ordförande för AIESEC -organisationen i Sverige, som är världens största ungdomsorganisation. På samma sätt väcktes hans entreprenöriella ådra och han startade egen affärsverksamhet.

– Det började med att producera tekniska rapporter för svenska tekniktidsskrifter, och sedan utvidgade jag mitt arbete till att inkludera marknadsföringsstöd till besöksnäringen och därefter expanderade jag min verksamhet med olika företagskonsulttjänster, berättar Anton Källström.

Anton Källström  uppmanar studenter att vara nyfiket proaktiva.

– Om du har en idé ska du inte vara rädd för att diskutera den med andra, om du behöver hjälp så be om det, och om du vill träffa någon så skicka ett mejl till dem. Som ingenjörsstudent besitter du ovärderlig problemlösningskompetens och teknisk expertis, så se till att utnyttja dina förmågor effektivt.

Läs om utbildningen Civilingenjör i industriell ekonomi

Läs om studenter som pluggar på LiU

Bli vass på ledarskap, innovation och entreprenörskap. Läs sommarkurs.