29 oktober 2021

Studenthuset myllrar åter igen av liv. Digimaker och Didacticum har rustat upp tekniken och kan nu erbjuda bättre och mer avancerad utrustning. Det har möjliggjorts av stöd från Studenthusets alla givare.

Testning av Digimaker-utrustningen.
Testning av Digimaker-utrustningen. Magnus Johansson
Stödet kommer från både privatpersoner, företag och anställda och kommer till nytta för både studenter, lärare och forskare.

DigiMaker satsar på film och ljudproduktion

Första utdelningen av stöd har bidragit till att studenterna kan utveckla film- och ljudproduktion av högre kvalitet än tidigare, då de endast hade Ipads att använda.

- Att kunna erbjuda mer avancerad teknik skapar helt klart bättre förutsättningar för fler användare. Det bidrar dessutom till ett proffsigare slutresultat, säger Emma Burman som är biträdande överbibliotekarie och ansvarig för verksamheten. DigiMaker har använt stödet till inköp av filmkameror och studioutrustning samt teknik för film- och ljudproduktion. De har även köpt in nya datorer för film- och ljudredigering och en handscanner som gör att besökarna kan ta ytterligare steg i processen med 3D-utskrifter.

3D-skrivare.Den nya 3D-skrivaren som köpts in till DigiMaker. Foto Magnus Johansson

Pengarna räckte dessutom till en 3D-skrivare som breddat möjligheterna att inkludera 3D-printning i kurser. Och sist men inte minst så har de kunnat kompletterat den gamla välanvända symaskinen, med flera symaskiner av riktigt bra kvalitét.

- De har uppskattats stort och nu kommer hela grupper och syr på overaller samtidigt, säger Emma.

Didacticum utvecklar hybridundervisning

Nu när många återvänt till campus ställs helt andra krav på teknikstöd vid undervisning. Redan innan pandemin hade Didacticum på olika sätt börjat utforska möjligheter och begränsningar med distans- och hybridundervisning. Studenter behöver kunna ta del av sin utbildning genom läraktiviteter både digitalt på distans och fysiskt på Campus i en specialutrustad sal. Utrustning för hybridundervisning i sal är tekniskt komplicerad och det ställer höga krav på framför allt bra ljud och bra samordning av utrustning.

- Vi har använt stödet till inköp av utrustning som stödjer hybridundervisning. Det handlar om avancerade takmikrofoner, kompletterande projektorer och mediaväxlare som gör att vi inte behöver göra mer än att trycka på en knapp för att komma i gång, säger Peter Dalenius, universitetsadjunkt och biträdande föreståndare på Didacticum.

Installationen beräknas vara installerad och klar i december. Vi kommer att kunna använda utrustningen för att träna lärare i framtidens hybridundervisning. Parallellt med detta jobbar vi på att ta fram självstudiematerial för den som själv vill sätta sig in i principer och tekniker för hybridundervisning, säger Peter Dalenius.

Föreläsningar med LiU alumner

Lövverket i Studenthuset. Foto Anna Nilsen

LiU:s studenter kan nu engagera alumner världen över att hålla inspirerande föredrag på olika teman. Det har, delvis på grund av pandemin inte kunnat genomföras tidigare. I Studenthuset finns både plats och bra förutsättningar att bjuda in, erbjuda dialog, sprida kunskap samt bygga nätverk med LiU:s alumner.

LiU-alumn, Charlotta Bauer - 19 nov

Först ut är studentföreningen Navitas som den 19 november anordnar en lunchföreläsning med Charlotta Bauer, LiU alumn och program manager på European Foundation for Democracy i Bryssel. Charlotta ska berätta om sitt arbete att ta fram verktyget EUROGUIDE Sverige som ska stärka och stödja socialarbetare, lärare med fler för att förebygga polarisering och radikalisering bland unga.

Stödet bidrar till att DigiMaker kan vara just den mötesplats som vi velat skapa.
Emma Burman, biträdande överbibliotekarie

Vill du bidra och sätta ditt namn på väggen?

Givarväggen i Studenthuset
Den givande väggen i Studenthuset Magnus Johansson

Allt man skänker gör jättestor nytta!

På en vägg i Studenthusets entré visas Studenthusets givare. Vill du också bidra till att skapa - alla tiders mest dynamiska studiemiljöer?  Läs mer om hur du går tillväga eller kontakta någon av oss på LiU Donation.

Har du redan bestämt dig så går det bra att bidra direkt, via bankgiro eller Swish. Alla gåvor oavsett storlek välkomnas.!

SWISH: 123 357 6733
BG: 743 - 8799

Fotografi av Marina Keteli